معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ دارنده ذخایر گازی جهان، سناریوهای متعددی برای صادرات و افزایش حضور در تجارت جهانی گاز دارد.

به گزارش «ایرنا» حمیدرضا عراقی درباره صادرات گاز اظهار کرد: قیمت گاز تابع شرایط منطقه‌ای و محلی است و براین اساس هم اکنون قیمت گاز در منطقه بالاتر از اروپا بوده و هزینه انتقال آن نیز کمتر است. وی با اشاره به ایجاد فضای جدید در مذاکره با دیگر کشورها افزود: در جلسه با سازندگان و سرمایه‌گذاران داخلی به آنها اعلام کرده‌ایم که سیاست خرید محصول به دهه گذشته بازمی‌گردد و هم‌اکنون باید به فکر دستیابی به دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا در تولید محصول باشیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز اضافه کرد: شرکت‌های توانمند داخلی به خاطر تحریم‌ها توانسته‌اند در حوزه تولید تجهیزات صنعت گاز گام‌های مهم و اساسی بردارند که این مسیر با دستیابی به تکنولوژی روز دنیا شتاب می‌گیرد. وی افزود: در ارتباط با شرکت‌های خارجی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که اعتماد مشتری افزایش یابد و به هیچ عنوان نباید سهل‌انگاری کنیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه با اشاره به افزایش حجم صادرات گاز در برنامه ششم توسعه و حضور در تجارت جهانی این سوخت پاک، تاکید کرد: طبیعی است اگر با فاصله کمتری گاز را منتقل کنیم هزینه کمتری نیز متحمل شده و این سوخت را با قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسانیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم‌اکنون با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و سیاست‌های اصولی این طرح امکان کاهش ٢٠ درصدی مصرف وجود دارد و می‌توان صرفه جویی ایجاد شده در این بخش را به صادرات اختصاص داد.ایران مذاکرات جدی را با کشورهای حوزه خلیج‌فارس (امارات، کویت، بحرین، عمان) با هدف صادرات گاز انجام داده و قرار است صادرات گاز به عراق نیز به زودی آغاز شود.اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود دارا بودن منابع غنی نفت، از ذخایر کافی گاز محروم هستند و در بین آنها فقط ایران و قطر بر حجم عظیم ذخایر گاز دسترسی دارند و براین اساس می‌توانند، آن را به سایر کشورها صادر کنند.