مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: جزئیات قراردادهای جدید نفتی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های بین‌المللی در کنفرانس تهران تشریح می‌شود.

به گزارش «ایسنا» رکن‌الدین جوادی درباره اینکه آیا جزئیات قراردادهای جدید نفتی (IPC) در دیدار با هیات‌های خارجی تشریح شده است یا خیر، گفت: با توجه به اینکه IPC به تازگی در هیات وزیران تصویب شده است، بنابراین واضح است تا پیش از تصویب نهایی، جزئیات آن برای سرمایه‌گذاران خارجی عنوان نشده باشد.وی با تاکید بر اینکه در دیدار با هیات‌ها و شرکت‌های خارجی تنها کلیاتی از قراردادهای IPC برای آنها توضیح داده شده است، اظهار کرد: شرکت‌های خارجی برای حضور در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.معان وزیر نفت با بیان اینکه کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی در تهران به‌طورقطع کنفرانسی «خوب و آبرومند» خواهد بود، درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در این کنفرانس گفته بود: هنوز تصویر روشنی از آمدن آنها وجود ندارد، با این همه، احتمال حضور آنها منتفی نیست.جوادی در این باره که آیا شرکت‌های آمریکایی محدودیتی برای حضور در ایران خواهند داشت یا نه، افزود: از نظر دولت محدودیتی برای حضور آنها وجود ندارد و همکاری با شرکت‌های آمریکایی در قالب این قراردادها امکان‌پذیر است. بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز پیش‌تر گفته بود: در کنفرانسی که آبان‌ در تهران برگزار می‌شود پروژه‌هایی که قرار است در قالب این قراردادها اجرا شوند به سرمایه‌گذاران معرفی خواهند شد.

آمادگی مشتریان سابق ایران برای احیای قراردادهای نفت

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه چند ماه پس از رفع تحریم به بازار برمی‌گردیم، گفت: این مساله به چگونگی برداشته شدن تحریم‌ بستگی دارد و مشتریان اروپایی‌ نگرانند که تحریم‌ها چطور و با چه مکانیزمی برداشته خواهد شد.

سید محسن قمصری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: الان نمی‌توانیم برای بازگشت به بازارهای قبلی فروش نفت خود، کشور مشخصی را نام ببریم، اما خریداران قبل از تحریم نفت ایران همگی اعلام آمادگی کرده‌اند و با تعداد زیادی از آنها در حال گفت‌وگو هستیم تا فروش نفت را با آنها از سر بگیریم، یا افزایش دهیم.وی تصریح کرد: تا وقتی تحریم‌ها از جمله تحریم بانکی به‌طور کامل و واقعی برداشته نشود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که به کدام کشور می‌توانیم نفت بدهیم و به کدام کشور نمی‌توانیم. قمصری ادامه داد: برای افزایش صادرات ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت بعد از تحریم، خریداران اظهار تمایل کرده‌اند و برخی از آنها حاضرند قراردادهای قبلی را مجددا احیا کنند و عده‌ای از آنها در حال مذاکره هستند.مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ادامه داد: مذاکرات هم خوب است و علاقه‌مندی وجود دارد، اما همه چیز مشروط به برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه تحریم بانکی است. وی اضافه کرد: مشتریان قدیمی اروپایی نفت ایران مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان برای خرید نفت اعلام آمادگی کرده‌اند و با بعضی از آنها در حال مذاکره هستیم، اما همه منتظرند ببینند تحریم بانکی برداشته می‌شود یا نه.

لندن میزبان دوم کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی می‌شود

کنفرانس دوم معرفی قراردادهای جدید نفتی ایران ٢٢ تا ٢٤ فوریه ٢٠١٦ (سوم تا پنجم اسفندماه) در لندن برگزار می‌شود. سیدمهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفت‌وگو با «شانا» درباره زمان برگزاری معرفی قراردادهای جدید نفتی در لندن با تاکید بر برگزاری کنفرانس معرفی این قرارداد در تهران در روزهای ٣٠ آبان‌ و اول آذرماه گفت: طبق برنامه قرار است کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در لندن نیز در روزهای ٢٢ تا ٢٤ فوریه (سوم تا پنجم اسفندماه) برگزار شود. وی با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس هم در تهران و هم لندن دارای مزیت‌های خاص خود است، تصریح کرد: در تهران شرکت‌های ایرانی امکان حضور گسترده‌تری پیدا خواهند کرد. حسینی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی در دو کنفرانس تهران و لندن وجود ندارد، دلیل اصلی تعویق برگزاری این کنفرانس را در لندن زمان اجرایی شدن لغو تحریم‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه پیش بینی شده است تحریم‌ها از ژانویه ٢٠١٦ برداشته شود بنابراین زمان برگزاری این کنفرانس به فوریه تغییر کرد که به نظر می‌رسد از ماه دسامبر و روزهای پایانی سال ٢٠١٥ بهتر باشد. به گفته رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، با برداشت رسمی تحریم‌ها در ژانویه، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند بدون محدودیت بین‌المللی در این کنفرانس حضور پیدا کنند.