تلاش برای احیای مجدد سهم ایران در بازار جهانی نفت
سیدمهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران در کنفرانس «نفت و پول» در لندن، با بیان اینکه تهران درصدد است تا هرچه سریع‌تر سهم از دست رفته‌اش را در بازار جهانی به‌دست آورد، اعلام کرد: به زودی از قراردادهای نفتی جدید ایران رونمایی می‌شود.

به گزارش «ایرنا»، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران درکنفرانس دو روزه «نفت و پول» در لندن اعلام کرد: ایران به زودی بالغ بر 50 پروژه تولید و اکتشاف به سرمایه‌گذاران خارجی عرضه خواهد کرد. وی همچنین گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار است در جریان کنفرانسی بین‌المللی در سال جاری میلادی ( آبان ماه امسال) در ایران و همچنین در فوریه سال 2016 میلادی در لندن رونمایی شوند. سیدمهدی حسینی افزود: ایران تمایل دارد که سهم از‌دست‌رفته‌اش را از بازار نفت جهانی هرچه سریع‌تر به‌دست آورد.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی کشورمان همچنین در حاشیه این کنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چقدر طول خواهد کشید تا ایران بتواند ظرفیت تولیدش را افزایش دهد، گفت: خیلی طول نخواهد کشید؛ بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها، شاید در عرض چند ماه، می‌توانیم 500 هزار بشکه به صادراتمان بیفزاییم.

وی افزود: پس از آن ما درصدد هستیم که یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید و صادرات نفت خام ایران بیفزاییم. شاید در عرض کمتر از یک سال بتوانیم به ظرفیت آنچه پیش از تحریم بود، یعنی 4 میلیون بشکه در روز، بازگردیم.

حسینی ضمن ابراز تمایل از مشارکت شرکت‌های خارجی در بخش نفت و گاز ایران عنوان کرد، تهران درصدد است تا با جذب سرمایه‌گذاری خارجی تولیدش را به میزان دو‌میلیون بشکه در روز، افزایش دهد.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اعلام کرد که مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) با نمونه‌های پیش از تحریم تفاوت دارد به گونه‌ای که در این قراردادها به مساله سودآوری و کاهش ریسک توجه شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های شرکت‌های نفتی مرتبط با سپاه پاسداران، گفت: آنها شرکت‌های عادی مهندسی هستند که در ایران فعالیت داشته‌اند و تجربه به دست آورده‌اند.

حسینی با بیان اینکه شرکت‌های بین‌المللی نفتی باید از کیفیت و استاندارد مطلوبی برای مشارکت با ایران برخوردار باشند، افزود: اگر شرکت‌های بین‌المللی نفتی بخواهند با آنها کار کنند، ما مشکلی نداریم. با این حال ما در جریان مذاکرات میان شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های بین‌المللی نفتی و توافقاتشان مداخله نخواهیم کرد.

براساس گزارش‌های منتشر شده ایران قرار است اواخر آبان ماه در تهران با برگزاری کنفرانسی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) رونمایی کند، پیش‌تر قرار بود این کنفرانس ماه فوریه سال آینده میلادی در لندن برگزار شود که به تهران موکول شد.

در جریان این کنفرانس عبدالله سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای تولیدکننده نفت خام (اوپک) طی اظهاراتی، پیش‌بینی کرد که با کاهش تولید و عرضه نفت خام، قیمت‌ها بار دیگر افزایش و بازار نفت به سمت تعادل حرکت کند.

وی با بیان اینکه «در انتهای این دالان روشنایی می‌بیند» خاطرنشان کرد که بازار نفت ظرف یک سال و نیم آینده تعادل خود را به دست خواهد آورد.

بن وان بوردن، مدیرکل شرکت نفتی «رویال داچ شل» نیز در این کنفرانس گفت نشانه‌های در هم تنیده‌ای که حاکی از بهبود قیمت نفت خام در بازار جهانی است، دیده می‌شود.

کنفرانس دوروزه نفت و پول روز سه شنبه با حضور شخصیت‌ها و شرکت‌های برجسته نفتی از جمله توتال، شل و «بی پی» در هتل اینترکانتیننتال لندن گشایش یافت.

در این کنفرانس موضوعاتی همچون تاثیر قیمت نفت بر عرضه و تقاضا، چالش‌های پیش روی کشورهای تولیدکننده نفت، اجرای پروژه‌های بزرگ نفتی و تاثیرات بازار نفت بر مسائل ژئوپلیتیک بررسی شد.