مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت از سفر هیات بزرگ اقتصادی انگلیس به ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شرکت‌های انگلیسی برای حضور پررنگ در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی که آبان در تهران برگزار می‌شود، اعلام آمادگی کرده‌اند.


حسین اسماعیلی در گفت‌وگو با «شانا» با اشاره به اینکه شرکت‌های انگلیسی از برگزاری کنفرانس قراردادهای جدید نفتی در تهران استقبال کردند، درباره اینکه آیا تغییر محل برگزاری کنفرانس از لندن به تهران، تاثیری در مشارکت سرمایه‌گذاران انگلیسی به همراه خواهد داشت یا نه، گفت: اینگونه نخواهد بود؛ شرکت‌های انگلیسی اعلام کردند که در کنفرانس تهران حضور پرررنگی خواهند داشت، ضمن اینکه معرفی قراردادهای نفتی در تهران را مناسبت‌تر از لندن عنوان کردند. وی با بیان اینکه هیات بزرگ اقتصادی انگلیس در آینده نزدیک برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های اقتصادی وارد ایران می‌شوند، تصریح کرد: انگلیسی‌ها در تلاش هستند در رقابت با دیگر کشورها فرصت سرمایه‌گذاری در ایران را از دست ندهند.


هیات بلندپایه بازرگانی انگلیس، عصر دوشنبه، ١٣ مهرماه برای ارزیابی زمینه‌های همکاری و بررسی راه‌های گسترش آن با مقام‌های نفتی دیدار و گفت‌وگو کرد. اسماعیلی زمینه فعالیت شرکت‌هایی که روز دوشنبه با آنها مذاکره کردند را اکتشاف، ساخت تجهیزات و حقوق بین‌الملل عنوان کرد و گفت: آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به سابقه همکاری دو کشور در گذشته هر‌چه سریع‌تر به ایران برگردند. هیات بلندپایه ٢٤ نفره سرمایه‌گذاری - بازرگانی انگلیسی به ریاست مارتین جانسون، مدیراتاق بازرگانی ایران و انگلیس نخستین هیات تجاری از انگلستان است که در یک دهه گذشته وارد تهران شده‌اند. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز یکم شهریور با وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و بیژن زنگنه پس از آن دیدار گفت: با وجود فراز و نشیب و تلخی و شیرینی‌هایی که در روابط دو کشور وجود داشت اعتقادمان این است که باید دوران جدیدی از روابط بر پایه احترام متقابل و روابط برد - برد بین شرکت‌های دو طرف شکل بگیرد. وزیر نفت با بیان اینکه در این دیدار نیز همانند دیدارهای گذشته عنوان شد که ایران امروز با ١٤ سال گذشته تفاوت‌های زیادی دارد، تصریح کرد: انگلیسی‌ها برای موفقیت در ایران علاوه بر سرمایه‌گذاری باید برای تولید مشترک در ایران نیز تلاش کنند و فقط بازار ایران را برای فروش کالا نبینند بلکه بازار منطقه را از طریق ایران پوشش دهند.