یک مقام مسوول در شرکت پالایش و پخش نفتی با تشریح دستورات جدید بنزینی وزیر نفت، از کاهش روزانه ۵۰ میلیون لیتری مصرف بنزین ایران با اجرای سهمیه‌بندی و ورود سی‌ان‌جی به سبد سوخت خودروها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور ریاحی در همایش ملی جایگاه‌داران سوخت و فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به دستورات جدید وزیر نفت به منظور ایجاد برند در صنعت جایگاه‌سازی عرضه فرآورده‌های نفتی گفت: تغییر و تعریف کارشناسی و استراتژی جدید تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی توسط جایگاه‌داران سوخت و مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار گرفته است.


قائم‌مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه اخیرا وزیر نفت دستوری به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی و به‌ویژه بنزین صادر کرده است، تصریح کرد: علاوه بر این وزیر نفت بخشنامه‌ای به منظور ایجاد برندینگ در ساخت‌ جایگاه‌های سوخت هم ابلاغ کرده است.


این مقام مسوول با تاکید بر اینکه با توسعه برند، در زمینه صنعت جایگاه‌سازی عرضه فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های ایرانی به خوبی می‌توانند به جایگاه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی همچون شِل و بریتیش پترولیوم دست یابند، اظهار کرد: در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین‌ چالش‌های پیش‌روی افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه و زنجیره تامین، توزیع و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی، عدم اعتماد کافی بین دولت و بخش خصوصی است.


ریاحی با بیان اینکه باید شکاف بین دولت و بخش خصوصی در زنجیره تامین، توزیع و عرضه فرآورده‌های نفتی از بین برود، تاکید کرد: قطعا افزایش مشارکت بخش خصوصی در این زنجیره می‌تواند به بهبود کمی و کیفی عرضه فرآورده‌های نفتی به‌ویژه بنزین و گازوئیل در کشور کمک کند.


وی همچنین با اشاره به توقف رشد مصرف بنزین در کشور توضیح داد: با استفاده از ابزارهای قیمتی، عرضه کارتی و سهمیه‌بندی و افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت، رشد مصرف بنزین در کشور متوقف شده است.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف روزانه بنزین کشور حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز بوده است، تاکید کرد: این در حالی است که اگر سهمیه‌بندی و سیاست‌های قیمتی اجرا نمی‌شد، در شرایط فعلی متوسط مصرف بنزین ایران از مرز ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز عبور می‌کرد.


بیژن حاج‌محمدرضا هم در ادامه این گردهمایی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده به منظور ابلاغ مصوبه افزایش نرخ کارمزد فروش بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور، گفت: با گذشت ۷ ماه از آغاز سال جدید، هنوز نرخ جدید کارمزد فروش بنزین ابلاغ نشده است.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور با بیان اینکه در صورت حمایت دولت و پرداخت مطالبات معوق، امکان ارتقای کمی و کیفی کل جایگاه‌های عرضه سوخت کشور در مدت زمان دو سال وجود دارد، بیان کرد: در شرایط فعلی جایگاه‌های سوخت ایران جزو استانداردترین و ایمن‌ترین جایگاه‌های عرضه سوخت در جهان هستند.


این مقام مسوول با یادآوری اینکه تاکنون حتی یک مورد حادثه انفجار در جایگاه‌های سوخت کشور به وقوع نپیوسته است، اعلام کرد: با وجود پشت‌سر گذاشتن شرایط تحریم، کمبود امکانات و مشکلات اقتصادی اما بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی در بهره‌برداری از جایگاه‌های سوخت اجرا می‌شود.


حاج‌محمدرضا با انتقاد از طرح جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر ساخت کافی‌نت یا سوپرمارکت در داخل جایگاه‌های سوخت کشور، یادآور شد: بهره‌برداری و راهبری از جایگاه‌های سوخت در صورت ایجاد کافی‌نت و سوپرمارکت در داخل جایگاه‌ها، با اخلال در عرضه سوخت روبه‌رو‌ خواهد شد.