مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از احتمال حضور شرکت‌های آمریکایی در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی(IPC) در تهران خبر داد.


رکن‌الدین‌جوادی در گفت‌وگو با «شانا» درباره دلیل اصلی معرفی قراردادهای IPC در تهران به جای لندن با اشاره به اینکه دو دیدگاه درباره برگزاری کنفرانس قراردادهای نفتی مطرح بوده است، گفت: نتایج تضارب آرا درباره برگزاری این کنفرانس در تهران یا لندن این شد که با توجه به شرایط پیش آمده و تمایل زیاد شرکت‌های خارجی برای حضور، این کنفرانس در تهران برگزار شود. وی با تاکید بر اینکه برگزاری این کنفرانس در تهران یک حرکت ملی است، دراین باره که پیش بینی از حضور شرکت‌های مطرح بین‌المللی در کنفرانس تهران چیست، گفت: شواهد از استقبال گسترده از این کنفرانس حکایت دارد. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی در حال بازگشایی و فعال کردن دفاترشان در تهران هستند. معان وزیر نفت با بیان اینکه کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی در تهران به‌طورقطع کنفرانسی «خوب و آبرومند» خواهد بود، درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در این کنفرانس گفت: هنوز تصویر روشنی از آمدن آنها وجود ندارد، با این همه، احتمال حضور آنها منتفی نیست.


بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز پیش‌تر به «شانا» گفته بود: در کنفرانسی که آبانماه در تهران برگزار می‌شود پروژه‌هایی که قرار است در قالب این قراردادها اجراشوند به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه اصل این کنفرانس به جای لندن در تهران برگزار خواهد شد، تصریح کرد: شرکت‌هایی که از کنفرانس تهران جا بمانند می‌توانند در اجلاس لندن حضور پیدا کنند. بر اساس این گزارش، هم اندیشی قراردادهای جدید نفتی ایران (IPC) اسفندماه ٩٢ با حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در تهران برگزار شد؛ در قراردادهای موسوم به IPC قرار براین است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به‌صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این نوع قرارداد، مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهم‌ترین‌ مباحث در این قراردادها است.