مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: در صورت افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در آینده، قیمت نفت به دلیل عرضه ذخیره‌سازی‌ها به بازار به شدت کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش «شانا» درست در روزهایی که اقتصاد جهان در استرس تغییر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) بود، آنها تصمیم گرفتند نرخ بهره در آمریکا را به دلیل اینکه طیف گسترده‌ای از معیارهای اقتصادی این کشور هنوز کمتر از میانگین مطلوب است، افزایش ندهند.

بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا از ماه دسامبر گذشته بر قصد خود مبنی بر افزایش نرخ بهره در میانه سال ۲۰۱۵ تاکید کرده بود اما تا پیش از پایان سپتامبر تصمیم گرفت که در شرایط حاضر نرخ بهره را ثابت نگه دارد؛ اگرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ممکن است این نظر آنها تا پایان ٢٠١٥ دوام نیاورد و آنها اقدام به افزایش نرخ بهره کنند.

افزایش نرخ بهره در آمریکا در صورت اجرا تاثیر مهمی بر بازار نفت خواهد داشت، درباره این تاثیر، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: در صورت افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ممکن است کشورهایی که اقدام به ذخیره‌سازی نفت روی دریا یا در خشکی کرده‌اند، اقدام به فروش یکباره آن در بازار کنند که این کار با توجه به مازاد عرضه‌ای که هم‌اکنون در بازار وجود دارد به شدت سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد مگر اینکه اتفاق دیگری در بازار برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت بیفتد.

مهدی عسلی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: افزایش نرخ بهره در آمریکا علاوه بر تاثیرگذاری بر ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر، هزینه‌های نگهداری ذخیره‌های تجاری را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین می‌تواند سبب کاهش تقاضای انبار و حتی فروش بخشی از ذخیره‌سازی‌های عظیم موجود در بازار شود. وی درباره تاثیر افزایش نرخ بهره در آمریکا روی تولید شیل اویل با اشاره به اینکه این تاثیر در بلند‌مدت مشخص می‌شود، گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها، وام با نرخ ریسک بالا دریافت کردند بنابراین با افزایش نرخ بهره هزینه استقراض بالا می‌رود و در صورتی که قیمت نفت در این سطح باقی بماند حفاری برای برداشت از شیل اویل‌ها متوقف و سرمایه‌گذاران اقدام به بستن چاه‌ها خواهند کرد.

به گفته عسلی، افزایش نرخ بهره بانکی بیش از تاثیر بر تولید شیل اویل‌ها بازارهای کاغذی را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس این گزارش، افزایش نرخ بهره بانکی از سوی آمریکا همچنین واکنش‌هایی منفی در منطقه به همراه خواهد داشت. برآوردها حاکی است که همراه با افزایش نرخ بهره، ارزش دلار افزایش می‌یابد که این مساله روی نفت خام تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب نرخ سهام در منطقه کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، امکان دادن به سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار عربستان یک عامل شتاب‌دهنده دیگر برای منطقه و عربستان خواهد بود که می‌تواند به ثباتی قابل توجه منجر شود به‌ویژه که همگان منتظرند سرمایه بزرگی وارد این کشور شود.