معاون وزیر نفت در دیدار با مدیر اکتشاف و تولید شرکت توتال فرانسه اعلام کرد: شرکت ملی نفت ایران از گسترش همکاری‌ها با توتال استقبال می‌کند.

به گزارش «ایسنا» رکن‌الدین جوادی در دیدار با با آرنواد بروییلاک (Arnaud Breuillac) مدیر بخش اکتشاف و تولید شرکت توتال فرانسه زمینه‌های مشترک همکاری دو شرکت را مورد بررسی قرار داد.

جوادی درخصوص این دیدار با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران از توسعه همکاری‌های اقتصادی با توتال استقبال می‌کند، گفت: شرکت توتال برای همکاری در قراردادهای جدید نفتی ایران اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: با رونمایی از قراردادهای جدید، فرصت‌ها و پروژه‌های اکتشاف، توسعه، نگه داشت، تولید و افزایش ظرفیت تولید در قالب جدیدی ارائه می‌شود و شرکت‌های خارجی می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

بر اساس اعلام وزارت نفت، آرنواد بروییلاک، مدیر بخش اکتشاف و تولید شرکت توتال فرانسه روز یکشنبه در دیدارهای جداگانه‌ای با بیژن زنگنه وزیر نفت، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و سیدمهدی حسینی رئیس کارگروه قراردادهای نفتی ایران برای همکاری با صنعت نفت کشورمان در زمینه‌های مختلف اعم از اکتشاف، ازدیاد برداشت، خرید نفت، تولید و بازاریابی ال ان جی و پتروشیمی اعلام آمادگی کرد.

این در حالی است که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز مردادماه امسال در تهران حاضر شد و علاوه بر همتای ایرانی خود با بیژن زنگنه، وزیر نفت و تنی چند از مقام‌های کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

جمهوری اسلامی ایران از زمان امضای توافق برجام در تیرماه امسال در وین، میزبان هیات‌های گوناگون از کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، صربستان، اتریش، چک، اسپانیا و اوکراین بوده است.

در این بین رئیس کارگروه قراردادهای نفتی از آمادگی شرکت توتال فرانسه برای همکاری با ایران در زمینه اکتشاف، ازدیاد برداشت، خرید نفت، تولید و بازاریابی ال‌ان‌جی و پتروشیمی خبر داد و گفت: نقشه راه همکاری بین دو کشور در پساتحریم تدوین می‌شود.

سیدمهدی حسینی پس از دیدار آرنواد بروییلاک با بیژن زنگنه، وزیر نفت که عصر دیروز در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، به سابقه همکاری ایران و توتال فرانسه اشاره کرد و درباره محتویات این دیدار گفت: این شرکت فرانسوی خواستار خرید نفت خام از ایران است.

وی با بیان اینکه این شرکت همچنین برای حضور در بخش ال‌ان‌جی و بازاریابی آن نیز اعلام آمادگی کرده است، توسعه میدان‌های نفتی به خصوص توسعه میدان‌های مشترک را از دیگر مباحث مطرح شده در دیدار عنوان کرد و گفت: افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی، اکتشاف و حضور در بخش پتروشیمی از دیگر موارد مطرح شده در دیدار بوده است.

حسینی همکاری بین دو کشور را منوط به برداشتن تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: نقشه راه همکاری بین ایران و توتال در آینده تدوین خواهد شد. براساس اعلام وزارت نفت، هیات اقتصادی ١٦٠ نفره فرانسوی که نمایندگانی از شرکت توتال و تکنیپ نیز در آن حضور دارند روز گذشته به ریاست استفان لوفول، وزیر کشاورزی و ماتیاس فکل، وزیر مشاور در امور بازرگانی خارجی و جهانگردی وارد تهران می‌شوند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه مردادماه امسال در تهران حاضر شد و علاوه بر همتای ایرانی خود با بیژن زنگنه، وزیر نفت و تنی چند از مقام‌های کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

جمهوری اسلامی ایران از زمان امضای توافق برجام در تیرماه امسال در وین پایتخت اتریش، میزبان هیات‌های گوناگون از کشورهای مختلف جهان به ویژه آلمان، فرانسه، ایتالیا، صربستان، اتریش، چک، اسپانیا و اوکراین بود.