دیدار وزیر نفت ایران با همتای عمانی‌اش درباره گسترش همکاری‌های نفتی و گازی، روز گذشته در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) برگزار شد که بر اساس اطلاعات منتشر شده دو کشور درباره گسترش همکاری‌های نفتی و صادرات گاز ایران به این کشور گفت‌وگو کردند.


همزمان با سفر محمد‌بن‌حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان به تهران، قرارداد مطالعه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان با شرکت‌های ایرانی نیز امضا شد، براساس این قرارداد انجام مطالعه بخش دریایی صادرات گاز ایران به عمان به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) سپرده شد و قرارداد آن میان مدیران‌عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و سیف‌بن‌حمد السلمانی، مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزیابی پروژه‌ها در وزارت نفت و گاز عمان امضا شد. همچنین مطالعه بخش خشکی صادرات گاز ایران به عمان نیز به شرکت مهندسین مشاور پارس داده شد و قرارداد آن میان مدیران‌عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت مهندسین مشاور پارس به امضا رسید. براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران با یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تحکیم روابط دو طرف می‌شود.

در این بین وزیر نفت کشورمان نیز بعد از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران از همکاری ایران با شرکت‌های عمانی برای فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی خبر داد و گفت: روش‌های تسریع در احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان بررسی شده است. بیژن زنگنه پس از دیدار روز گذشته درباره مهم‌ترین‌ محور این مذاکرات گفت: احداث خط لوله صادرات گاز ایران به‌عنوان یکی از محورهای مورد مذاکره بوده است که دو طرف بر تسریع اجرای این پروژه تاکید داشتند.وی با بیان اینکه کار مطالعاتی احداث خط لوله ایران به عمان هم اکنون آغاز شده است، افزود: به موازات انجام کارهای مطالعه این طرح، روش‌های تسریع اجرای خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و همچنین تامین مالی این خط لوله و فاینانس آن نیز مورد بررسی قرار گرفت. زنگنه با بیان اینکه عمانی‌ها همچنین علاقه‌مند به همکاری با ایران در توسعه طرح‌های نفت و گاز شده‌اند، افزود: ایران ضمن استقبال از این پیشنهاد امیدوار است همکاری با شرکت‌های عمانی گسترش پیدا کند و قرار شد مذاکرات در این زمینه بین دو کشور به‌صورت جدی پیگیری شود.