آفریقای جنوبی که تا پیش از اعمال تحریم‌ها، بزرگ‌ترین‌ خریدار آفریقایی نفت ایران بود، در نظر دارد بلافاصله پس از رفع تحریم ها، خرید نفت از ایران را آغاز کند و در این راستا، قرار است یک هیات از این کشور در اواخر مهرماه به تهران سفر کرده و درباره جزئیات از سرگیری خرید نفت مذاکره کنند.

به گزارش «ایرنا» آفریقای جنوبی که نسبت به سایر کشورها علاقه بیشتری برای از سرگیری واردات نفت از ایران نشان داده قصد دارد، در اواخر مهرماه (اکتبر) و تقریبا همزمان با صدور احکام دولت آمریکا برای لغو تحریم‌های آمریکایی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، هیاتی نفتی را عازم تهران کند.


قرار است این هیات نفتی طی سفر به تهران با مقامات صنعت نفت ایران، درباره جزئیات توافقات و از جمله خرید نفت گفت‌وگو کند.بخش عمده‌ای از سهام پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی به شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تعلق دارد، بنابراین اعمال تحریم‌های غرب، روند خرید نفت از ایران توسط این پالایشگاه‌ها را متوقف کرده بود. براین اساس، ماژولا، معاون وزیر انرژی از سفر نمایندگان شرکت‌های نفتی آفریقای جنوبی به ایران خبر داده و گفته است: بحث و گفت‌وگو درباره واردات نفت خام از ایران از جمله اهداف سفر این هیات خواهد بود.به گفته ماژولا، این دیدار در اکتبر انجام خواهد شد و فرصتی برای گفت‌وگوهای دو طرف درباره نفت و مبادلات آن وجود خواهد داشت.