معادل‌سوزی «فلر» و «خوراک»

گروه بنگاه‌ها: پس از گذشت ۷ ماه از وضع قانون تنظیم مقررات مالی دولت از سوی مجلس، آیین‌نامه مربوطه خالی از موضوع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست.


در حالی که 6 ماه فرصت داده شده بود تا آیین‌نامه تعیین و تدوین شود اما اصل موضوعی که منجر به تدوین آیین‌نامه شده بود، از دستور کار خارج شده است. به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این آیین‌نامه تخفیفات مورد توجه است اما اصل قیمت نادیده گرفته شده است. وی چنین مطرح می‌کند که در شرایط کنونی که بحث ورود سرمایه‌گذار خارجی مطرح است آیا باید به سرمایه‌گذار خارجی گفته شود که نمی‌دانیم نرخ خوراک در کشور ما چقدر است و آیا این برنامه ما برای پساتحریم است؟


احمد مهدوی در یک نشست خبری از رسانه‌ها در‌خواست کرد که در این باره به مسوولان هشدار دهند. وی در ادامه تصریح کرد: چرا باید دولت چابک نباشد که آیین‌نامه‌ای که تنها دو هفته زمان برای بررسی نیاز دارد، پس از گذشت این مدت باز هم خروجی ناقص داشته باشد. وی یادآور شد: ۲۵ درصد بازار سرمایه در اختیار شرکت‌های پتروشیمی است و به‌طور حتم از این نوع رفتارها آسیب‌ می‌پذیرند.


مهدوی با اشاره به این مطلب که در صنعت پتروشیمی 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده محصولات به قیمت خوراک آن وابسته است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سرگردان هستند و ما خواستار آن هستیم که دولت در این شرایط با شعار تدبیر، پس از گذشت دو سال، این سردرگمی و ابهام را در این صنعت رفع کند.


وی گفت: همراستا با تلاش ما، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به دنبال حل و فصل موضوع نرخ خوراک است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه در قانون به «میانگین وزنی» اشاره شده که بر اساس آن تقریبا یک فرمول تعیین می‌شود، گفت: در قانون آمده که میانگین وزنی باید طوری باشد که بتوانیم در بازار بین‌المللی رقابت کنیم و سرمایه‌گذار جذب کنیم. وی تصریح کرد: به هر صورت ما به منافع خودمان در قانون نگاه می‌کنیم و ۸ سنت را در نظر می‌گیریم و البته منافع ما همان منافع ملی است.دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صورت‌های مالی برای ما بر اساس ۱۳ سنت می‌آید و ما هم آنها را پرداخت کرده‌ایم که اگر دولت تصمیم دیگری گرفت قابل تهاتر با صورت‌های مالی آینده است. وی با تاکید بر اینکه اینقدر که ما از داخل رنج می‌بریم از تحریم رنج نبرده‌ایم، اضافه کرد: آنچه باعث عدم رونق و عدم پیشرفت صنعت پتروشیمی است، فضای کسب و کار و تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسانه و عدم ثبات و امنیت اقتصادی است، چنانکه یک هیات فرانسوی در هتلی در تهران با ما جلسه دارد و ما نمی‌دانیم به آنها درباره قیمت خوراک چه بگوییم. مهدوی با بیان اینکه ما جزو ۱۱ کشور بسته اقتصادی در جهان هستیم، گفت: از ۱۵۷ کشور تنها ۱۰ کشور هستند که در این شاخص وضع بدتری از ما دارند و علت آن هم همین برخوردها است.


وی افزود: کسی نمی‌گوید گاز و معادن را مفت بدهیم، اما ما پارسال 10 میلیارد دلار ارز وارد کشور کردیم و دیگران هم در این بازار هستند و باید بتوانیم با آنها رقابت کنیم.

وی اضافه کرد: حتی در وضعیت تحریم، هندی‌ها آمدند تا در اوره ما سرمایه‌گذاری کنند، اما چون نتوانستیم به آنها قیمت بدهیم، برگشتند.دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه اگر قرار بود رقابت‌پذیری در سرمایه‌گذاری اولویت باشد، قیمت خوراک خیلی کمتر از 8 سنت بود، گفت: ما پتروشیمی‌ها حاضریم هر قیمتی که در خلیج‌فارس خوراک می‌دهند و هر مالیاتی می‌گیرند، 10 درصد بیشتر از آن بدهیم، اما قیمت خوراک ما را مساوی با آنها قرار دهند.


وی ادامه داد: مسوولان درحال پیگیری تعیین نرخ خوراک هستند و یک گروه مشورتی که به معاون اول مشورت می‌دهند، توصیه کرده‌اند که زودتر قیمت را مشخص کنید به گونه‌ای که سرمایه‌گذار جذب شود.مهدوی اظهار کرد:‌ دست‌بالا سالانه ۶ میلیارد مترمکعب گاز با احتساب گاز ترش و غنی در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود، اما به اندازه کل خوراکی که ما استفاده می‌کنیم، در مشعل‌ها می‌سوزد.


اختلاف ۳۰۰ میلیون دلاری میان ۸ و ۱۳

وی افزود: اختلاف 8 سنت ما و 13 سنت دولت 5 سنت است که اگر در کل گاز تحویلی ضرب کنیم، 300 میلیون دلار می‌شود و کل گسترش صنعت و ایجاد اشتغال پایدار و سرمایه‌گذاری بابت همین 300 میلیون دلار زیر سوال رفته است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: گاز همراه نفت در حال سوخت است، اما به پتروشیمی‌ها اجازه نمی‌دهند آن را جمع‌آوری کنند، در حالی‌که پتروشیمی خارک درخواست جمع‌آوری گاز همراه نفت را داده بود و در قبال آن تخفیف‌هایی می‌خواست که وزارت نفت زیر بار نرفت.


وی تاکید کرد: ما همین امروز هم حاضریم برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت اقدام کنیم؛ یک شرکت به تنهایی قادر به این کار نیست، اما با تشکیل کنسرسیوم حاضریم برای جمع‌آوری گاز همراه نفت سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تصریح کرد: ما حتی حاضریم به‌عنوان بخش خصوصی پتروشیمی در قالب یک کنسرسیوم برای توسعه فازهای پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم و البته یک شریک خارجی با درصد مشارکت پایین را هم می‌آوریم تا از فاینانس آنها بهره مند شویم.


مهم‌ترین‌ ویژگی‌های موثر بر تعیین قیمت خوراک

ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی


وجود ذخایر عظیم گاز طبیعی در کنار افزایش روزشمار حجم استخراج از میادین مشترک مخصوصا پارس جنوبی.


پایین بودن میزان خوراک مصرفی در واحدهای پتروشیمی که پس از افزایش ظرفیت‌های جدید تولیدی به ۶/ ۲ درصد از تولید کشور بالغ می‌شود.


حضور شرکت‌های پتروشیمی در بورس اوراق بهادار که نزدیک به 7/ 25 درصد از ارزش بورس را شرکت‌های شیمیایی تشکیل داده‌اند.


نیاز به شفافیت دستورالعمل‌ها و تعیین شرایط قیمتی بلند‌مدت برای پیش‌بینی‌پذیر شدن این صنعت و هزینه تولید آن.


محدود شدن بازارهای جهانی و کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها که نیاز به تامین قیمت تمام‌شده‌ پایین‌تر را برای ادامه رقابت می‌طلبد.


موضع‌گیری صریح نهادهای صنفی و صنعتی پتروشیمی در مقابله با نرخ ۱۳ سنت اعلامی در حالی که فیش پرداختی این نرخ نیز صادر شده است.


ابهامات موجود در تعیین قیمت نهایی خوراک که هنوز هم شرایط کلی مشخصی را برای فعالان این صنعت ترسیم نمی‌کند.


فاصله ۳۰۰ میلیون دلاری معادل ۱۰۲۰ میلیارد تومانی با احتساب دلار ۳۴۰۰ تومانی بین قیمت ۸ سنت و ۱۳ سنت برای دولت.


افزایش حجم استخراج گاز طبیعی که هم‌اکنون 660 میلیون مترمکعب در روز معادل 230 میلیارد مترمکعب در سال که سال آینده 100 میلیون مترمکعب در روز نیز به این حجم اضافه خواهد شد.


کاهش آرام قیمت‌های جهانی گاز طبیعی در سال‌های اخیر.


افزایش حجم تولید گاز طبیعی در جهان پس از به کار‌گیری تکنولوژی‌های جدید از منابع شیل در آمریکای شمالی.