رونمایی از قراردادهای نفتی در تهران - ۲۸ شهریور ۹۴

نفت و پتروشیمی: رونمایی از قراردادهای نفتی در تهران، آمادگی کشور برای صادرات بیشتر نفت کشور در دوره جدید، افتتاح فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، ورود ایران به بازار جهانی نفت و قیمت احتمالی نفت در سال جاری موضوعاتی بودند که رکن‌الدین جوادی در حاشیه مراسم سی‌و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت نفت فلات قاره ایران در جمع خبرنگاران مورد اشاره قرار داد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کشورمان در مرحله نخست در اواسط آبان ماه در تهران از قراردادهای نفتی رونمایی خواهد کرد و کنفرانس مکملی نیز یک یا دو ماه بعد در لندن برگزار می‌شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قراردادهای نفتی کشورمان که قرار بود ابتدا در لندن رونمایی شود به دستور وزیر نفت کشورمان ابتدا در تهران رونمایی خواهد شد.


وزیر نفت در آخرین کنفرانس خبری خود اظهار علاقه‌مندی کرد که این قراردادها در تهران رونمایی شود که به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است. جوادی در عین حال اعلام کرد قیمت نفت در سال جاری به پایین‌تر از 40 تا 45 دلار در هر بشکه نخواهد رسید به این ترتیب قیمت نفت صادراتی نیز در همین محدوده خواهد بود. جوادی با اشاره به دو بحث در بازار نفت که یکی بحث بازگشت نفت ایران به بازار جهانی و دوم اثر چین در این بازار است، شرایط پیش روی بازار طلای سیاه را مورد بررسی قرار داد. به عقیده وی بازگشت ایران در شرایطی که قیمت جهانی نفت به دلیل مازاد عرضه نزولی است برخلاف تصمیمات چین تاثیر چندانی بر این بازار ندارد.


جوادی در این مراسم با اشاره به رکورد تولید ٨١٠ هزار بشکه نفت در شرکت فلات قاره گفت: با توجه به وجود ١٠٠ میلیارد بشکه نفت درجا (معادل ١٥ درصد نفت درجای کل کشور) در خلیج‌فارس می‌توان با استفاده از فناوری‌های روز دنیا تولید کنونی نفت را در این دریا افزایش داد، در صورت افزایش یک درصدی ضریب بازیافت نفت در این شرکت حدود یک میلیارد بشکه نفت به ظرفیت نفت قابل برداشت کشور افزوده می‌شود. وی افزود: با یک برنامه‌ریزی مدون و درست می‌توان ظرفیت تولید زیر ٥٠٠ هزار بشکه‌ای این شرکت را به ٨٠٠ هزار بشکه در روز برسانیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به بازدید اخیر خود از تاسیسات پایانه نفتی جزیره خارک گفت: بازسازی و نوسازی تاسیسات این پایانه انجام شده و هم اکنون ظرفیت صادرات نفت ایران به اندازه روزهای پیش از تحریم رسیده است.

جوادی با بیان اینکه تا پایان مهرماه امسال، ظرفیت تولید گاز در فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی به ١٠٠ درصد می‌رسد، گفت: امیدواریم تا پایان مهرماه امسال این فازها با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری کامل برسد.

وی افزود: همچنین امیدواریم فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی نیز اواخر یا اواسط اسفندماه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شود.

جوادی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان امسال یک ردیف (ترین) از فاز ١٩ و یک ردیف از فاز ٢٠ و ٢١ به همراه فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی به بهره برداری می‌رسد.


٢ اتفاق در بازار جهانی نفت به‌صورت موازی در حال رخ دادن است

جوادی درخصوص وضع بازار و قیمت جهانی نفت نیز گفت: هم اکنون دو اتفاق در بازار جهانی به‌صورت موازی در حال رخ دادن است؛ یکی روند قیمت مستقل نفت است که بازگشت یا عدم بازگشت نفت ایران این روند را تغییری نمی‌دهد، چراکه کماکان افت قیمت نفت به دلیل عرضه بیش از حد در بازار ادامه دارد، دوم اینکه براساس‌ پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برخی کشورها به‌خصوص چین به دلیل رکود اقتصادی شاهد کاهش مصرف انرژی و در نتیجه افت قیمت مجدد نفت هستیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: طی سال گذشته بورس چین بیش از هزار میلیارد دلار کاهش ارزش را تجربه کرده که این امر آثار و تبعات زیادی بر بازار نفت و مصرف انرژی در این کشور داشته است.

جوادی گفت: بنابراین مقوله قیمت در بازار مقوله‌ای است که افزایش یک یا بیشتر از یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران تعیین‌کننده آن نیست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نقل‌قول‌های متفاوتی با پیش‌فرض‌های زیاد در مورد قیمت نفت در آینده در بازار وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد چین در حال ایجاد تمهیداتی است که با استفاده از افزایش مصرف داخلی خود بخشی از افت اقتصادی خود را جبران کند، بنابراین در بین گزینه‌های متفاوت به نظر من قیمت متوسط نفت در سال آینده میلادی به زیر ٤٠ تا ٤٥ دلار در هر بشکه نخواهد آمد، پس قیمت نفت خام صادراتی ایران هم اکنون بین ٤٠ تا ٤٥ دلار است.


توسعه میدان گازی «فرزاد بی» با همکاری هندی‌ها

وی با اشاره به اینکه مذاکرات با هند برای توسعه میدان گازی «فرزاد بی» مدت‌ها است که در جریان است، گفت: اخیرا طرف هندی که فعالیت‌های اکتشافی خود را در این میدان متوقف کرده بود، برای ادامه کار اظهار علاقه کرده است.

وی افزود: هند پیشنهاد اولیه خود را برای چگونگی توسعه این میدان ارائه کرده و هم‌اکنون این پیشنهاد از سوی ایران در حال بررسی است.

جوادی ادامه داد: هم‌اکنون ایران به جز توسعه میدان «فرزاد بی» که با کشور هند مذاکره صورت گرفته، با هیچ کشور و شرکتی وارد مذاکره نشده است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: در کمتر از یک ماه پس از لغو تحریم‌ها، افزایش تولید و نیز فروش نفت ایران به میزان ٥٠٠ هزار بشکه انجام می‌شود.

جوادی با بیان اینکه برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی در حال مذاکره با شرکت‌های داخلی هستیم، گفت: قرار است بخشی از این فاز برای توسعه، به شرکت‌های داخلی داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه نفت روی آب ایران هم اکنون کمتر از ١٠ میلیون بشکه است، افزود: میزان نفت روی آب کشورهای تولید‌کننده بستگی به افقهای بازار فروش دارد، در مورد نفت خام نیز، هم‌اکنون ذخایر روی آب ایران غیرعرف بین‌المللی نیست.

وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران به دلیل تحریم‌ها طی سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته است، به‌زودی میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اعلام می‌شود.

جوادی با بیان اینکه هیچگونه تغییری در میزان پرداختی کارکنانی که طبق ضوابط اقماری کار می‌کنند ایجاد نشده است، تصریح کرد: برخی کارکنان سازمانی که کارشان اقماری نبوده اما اقماری کار می‌کردند اخیرا با دستورالعمل وزیر نفت نحوه کارشان دچار تحول شده است.