به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت انرژی قزاقستان مذاکره با ایران در مورد ازسرگیری سوآپ نفت را تکذیب کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: «در حال حاضر، طرف قزاق در مورد ازسرگیری فعالیت‌های سوآپ نفت با ایران مذاکره‌ای انجام نداده است.»


به گزارش ترند، پیش از این محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفته بود: پس از برداشته شدن تحریم‌ها، ایران آماده است تا سوآپ نفت با کشورهای همسایه را از سر بگیرد. در جولای، یک رسانه قزاقستان به نقل از یکی از مقامات منطقه «مانغیستاو» قزاقستان خبر داده بود که این کشور در نظر دارد تا سوآپ نفت با ایران به میزان 5 میلیون تن در سال را ازسربگیرد.


بر اساس این گزارش، مجموع درآمد ایران از مبادلات سوآپ از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ حدود ۸۸۰ میلیون دلار بوده است. قزاقستان از سال ۲۰۰۵ سوآپ نفت با ایران به میزان ۲۷ هزار بشکه در روز را آغاز کرد. در سال ۲۰۰۶ این میزان به ۸۲ هزار بشکه در روز افزایش یافت.


ایران نفت آسیای مرکزی را در بندر نکا در دریای خزر دریافت و به پالایشگاه‌های تهران و تبریز منتقل می‌کرد و سپس همان میزان نفت را از جزیره خارک ارسال می‌کرد. ایران در سال 2012 سوآپ نفت با قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان را متوقف کرد.