رئیس دانشکده نفت دانشگاه مونتان اتریش گفت: تمرکز همکاری‌های دانشگاه مونتان و دانشگاه صنعت نفت ایران مطالعه روش‌های ازدیاد برداشت از میدان نفتی گچساران خواهد بود.

دکتر گرهارد تون هازر در گفت‌وگو با «شانا» با بیان اینکه اصل کلیدی در توافقنامه امضا شده میان دانشگاه صنعت نفت و دانشگاه مونتان اتریش، شامل همکاری‌ها در سه حوزه مهم می‌شود، گفت: تحقیق، توسعه و مطالعات فناورانه برای میدان نفتی گچساران اولویت نخست برای همکاری دو طرف به شمار می‌آید و در نظر داریم با کمک یکدیگر ضریب بازیافت نفت این میدان را ارتقا دهیم.


وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های پیشرفته و جدید در پروژه‌های ازدیاد برداشت، افزود: در مرحله بعد تبادلات علمی میان دانشکده مهندسی نفت دانشگاه مونتان و دانشگاه صنعت نفت ایران صورت خواهد گرفت. استادان دانشکده مهندسی نفت دانشگاه مونتان می‌توانند به‌صورت میهمان در دانشگاه صنعت نفت ایران و در مقابل استادان ایرانی نیز در دانشکده نفت مونتان تدریس کنند و همچنین می‌توانیم تبادل دانش و فناوری داشته باشیم. تون هازر با ابراز خوش بینی نسبت به آینده همکاری‌های دو جانبه، گفت: ظرفیت‌های بسیاری در ایران وجود دارد و ایران نیاز دارد که ضریب بازیافت و تولید میدان‌های نفتی خود را افزایش دهد، بنابراین برای ما به‌عنوان بخش‌های دانشگاهی زمینه مطلوبی برای پروژه‌های تحقیقاتی وجود دارد.


وی با بیان اینکه نتایج مطالعات نباید در حد یک تحقیق ساده بماند و باید به‌صورت عملیاتی در زمینه افزایش ضریب بازیافت از میدان‌های نفتی به کار گرفته شوند، گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های نفتی بزرگ از این طرح‌ها پشتیبانی و حمایت می‌کنند و حاضرند در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. تون هازر در پایان اظهار کرد: ما آماده همکاری گسترده با ایران هستیم زیرا معتقدیم این طرح‌های تحقیقاتی به‌زودی به نتیجه خواهند رسید و سود زیادی عاید ایران و سرمایه‌گذاران در این کشور خواهد کرد.