گروه نفت و پتروشیمی: اجماع تولیدکنندگان نفت اوپک موضوعی است که به رغم فشارهای بالای افت شدید قیمت نفت هنوز به آن امیدی نیست.

کشورهای عربستان، قطر، کویت و امارات با کاهش سطح تولید کشورهای عضو اوپک مخالفند و سایر کشورها بر این عقیده‌اند که باید سطح تولید اوپک حداقل یک‌و‌نیم میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

در این بین اما با نزدیک شدن به زمان نشست پیش روی اوپک که قرار است برگزار شود اما هنوز امیدی به اجماع بر این موضوع وجود ندارد. در این بین «ایرنا» با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و تاکید کرده است که کارشکنی عربستان و متحدانش همچنان چالش اصلی پیش رو است.

بر اساس این گزارش برخی کشورها مانند ونزوئلا که وابستگی بیشتری به درآمدهای نفتی دارند، ضرر بیشتری را از سقوط قیمت‌ها متحمل شده‌اند.

ونزوئلا که با ارائه ارزان‌ترین بنزین جهان، یارانه سنگینی را بابت حامل‌های انرژی پرداخت می‌کند، به شدت تحت فشار افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها قرار گرفته و به دنبال راهکاری برای جبران کسری بودجه خود است.

براین اساس، ونزوئلا در هفته‌های اخیر تلاش کرده که ابتکار عمل را در دست گرفته و از طریق رایزنی با اعضای اوپک و همچنین سایر تولیدکنندگان غیراوپک، بتواند زمینه کاهش عرضه نفت و به تبع آن افزایش قیمت‌ها را فراهم کند.

اما شواهد حاکی از آن است که دو دستگی در اوپک به حدی شدید شده و سایه رقابت‌های سیاسی بر این سازمان افتاده که چنین اشتراک نظری ایجاد نخواهد شد.

بر اساس این گزارش اعضای اوپک حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان که در دو نشست اخیر با وجود افت قیمت نفت، سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه خود را با هدف حفظ سهم اوپک در بازارهای جهانی و همچنین انگیزه‌های سیاسی، ثابت نگه داشتند، تمایلی به اقدام اضطراری اوپک ندارند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا حتی سفری را نیز اخیرا به قطر انجام داده و به گفت‌وگو با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر پرداخته است. در واقع مادورو امیدوار است که از طریق این شیخ نشین که ارتباط خوبی با ریاض دارد بتواند نظر خود را به عربستان منتقل کند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از پایان سفر غیرمنتظره به دوحه و پس از دیدار با امیر قطر اعلام کرد: ما ایده‌های خود را برای ثبات بازارهای جهانی نفت خام به همه سران کشورهای عضو اوپک انتقال می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد کرده‌ایم که کشورهای غیر‌عضو این سازمان به نشست سران اوپک دعوت شوند.

همچنین نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در روزهای اخیر تلاش کرده است تا علاوه بر اعضای اوپک، نظر تولیدکنندگان غیر‌اوپک را نیز جلب کند و بر این اساس به سراغ مهم‌ترین و بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده غیر‌اوپک یعنی روسیه رفته است.

مادورو پس از دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین گفته بود: بر سر مشوق‌هایی که هنوز مفاد آن نامشخص هستند، توافق شده است؛ اما پوتین در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد شرقی در واکنش به کاهش قیمت نفت، اعلام کرده بود که افت قیمت‌های جهانی نفت خام حادثه فاجعه‌باری نیست و نوسان‌های قیمت این کالای راهبردی پیش‌تر انتظار می‌رفت.


این گزارش می‌افزاید الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در واکنش به این دیدارها گفته است: پوتین و مادورو توافق کردند که مذاکرات میان کشورهای عضو و غیر‌عضو اوپک ادامه یابد، اما بر سر کاهش تولید برای حمایت از قیمت‌ها توافقی نشد.


وی با بیان اینکه هیچ‌یک از کشورهای تولیدکننده تمایلی به کاهش تولید نفت خود ندارند، افزود: روسیه و ونزوئلا درباره اقدامی به منظور حمایت از قیمت‌های جهانی نفت خام به نتیجه‌ای نرسیدند، اما مشورت‌ها ادامه دارد.


وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: بازارهای جهانی نفت خام سال آینده به ثبات می‌رسد، نوسان قیمت‌های جهانی نفت خام در سطوح ٥٠ تا ٧٠ دلار برای هر بشکه عادلانه به نظر می‌رسد.


واکنش مهم دیگر به تلاش‌های هفته‌های اخیر برای جلب نظر اعضای اوپک برای مدیریت بازار و کاهش عرضه از طرف مقامات عربستانی بود، به‌طوری که ابراهیم العصاف، وزیر اقتصاد این کشور اعلام کرد که ریاض می‌تواند زیر فشار قیمت‌های پایین نفت تاب بیاورد.


مقامات عربستانی تلاش می‌کنند در واکنش به انتقادات مربوط به کسری بودجه شدید عربستان، این پیام را منتقل کنند که عربستان پیش‌تر نیز با قیمت‌های پایین روبه‌رو‌ بوده است و از پس آن برآمده است و دوباره نیز می‌تواند با آن کنار بیاید تا اینکه سرانجام قیمت‌ها افزایش یابد.


به نظر می‌رسد تلاشی که توسط ونزوئلا و سایر کشورها نظیر الجزایر برای ایجاد اجماع در اوپک برای کاهش عرضه نفت و افزایش قیمت‌ها انجام می‌شود به دلیل کارشکنی عربستان و متحدانش و سازوکار تصمیم‌گیری در اوپک که مبتنی بر اجماع است، ناکام مانده و قادر نخواهد بود که کمکی به بهبود بازار کند.