تهران ٤٥ پروژه نفت و گاز را برای ارائه در کنفرانس لندن در ماه دسامبر همزمان با رونمایی از مدل تازه قرارداد نفت ایران (IPC) به منظور ٢ برابر کردن تولید نفت خام خود، انتخاب کرده است. رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی با اشاره به برنامه ایران برای معرفی ٤٥ پروژه نفت و گاز در کنفرانس لندن گفت: هزینه برداشت هر بشکه نفت خام از میدان‌های نفتی ایران هشت تا ١٠ دلار است، بنابراین پروژه‌های ما برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود.

سید‌مهدی حسینی، رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ در تهران گفت: پروژه‌های اکتشاف، توسعه و برداشت نفت از میدان‌های نفت و گاز به همراه مدل تازه قراردادهای نفتی ایران ١٤ تا ١٦ دسامبر (٢٣ تا ٢٥ آذر١٣٩٤) در کنفرانس لندن معرفی می‌شوند. وی افزود: ایران امیدوار است تولید نفت خام خود را به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز برساند. بنابرمحاسبات بلومبرگ، ایران در ماه ژوئیه روزانه ٢ میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه نفت خام تولید کرد. شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز از جمله شرکت انگلیسی- هلندی شل و بی‌پی انگلیس برای حضور در پروژه‌های توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران پس از لغو تحریم‌ها، ابراز تمایل کرده‌اند.

حسینی گفت: از آنجا که ما معتقدیم صنعت نفت و گاز، ثروت و توسعه اقتصادی به همراه خواهد داشت، پروژه‌های نفت و گاز را تا حد امکان و به اندازه مورد نیاز معرفی می‌کنیم. رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران گفت: ایران مدل قراردادهای خدمات ریسک را در نظر می‌گیرد که بازپرداخت هزینه‌ها به‌صورت نقدی یا اختصاص نفت را پیشنهاد می‌دهد. وی تاکید کرد که شرکت‌های نفتی اجازه مالکیت بر ذخایر را نخواهند داشت. حسینی با بیان اینکه افت قیمت‌های جهانی نفت خام از سطوح ١٠٠ دلار به ٥٠ دلار برای هر بشکه کوتاه‌مدت است، گفت: چنانچه به صنعت نفت جهان نگاه بلند‌مدت داشته باشیم، تقاضا برای نفت خام افزایش می‌یابد، بنابراین قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت انگلیسی بی‌پی در تازه‌ترین گزارش بررسی آماری سالانه انرژی خود ذخایر نفت خام ایران را ١٥٧ میلیارد بشکه برآورد کرده است که این مقدار برای بیش از ٤٠ سال تامین نفت مورد‌نیاز چین کافی خواهد بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران چندی پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده بود: ایران یک هفته بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها تولید نفت خام خود را ٥٠٠ هزار بشکه افزایش می‌دهد. وی گفته بود که تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران تا اواخر نوامبر باید برداشته شود.