رکورد زنی معکوس نفت

گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: روز پنج‌شنبه نفت به کمترین مقدار خود ظرف ۶ سال و نیم اخیر رسید و حتی در ساعاتی از روز در قیمت‌های کمتر از ۴۲ دلار در بشکه معامله شد، نفت خام آمریکا در این روز حدود ۳ درصد کاهش یافت، این در حالی است که برنت افت قیمت کمتری را تجربه کرد. هفته گذشته هفتمین هفته متوالی بود که قیمت نفت در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ احتمال دارد این شرایط در هفته جاری نیز تداوم یابد و طلای سیاه می‌رود که در مسیر معکوس رکورد دیگری زده و به کانال ۳۰ دلاری وارد شود.

روز جمعه، آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی نیز بازار با کاهش قیمت شروع شد و در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۴ به وقت تهران) نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز پنج‌شنبه ۳۰ سنت کاهش یافت و به ۹۳/ ۴۱ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز ۲۹ سنت کاهش یافت و هر بشکه از آن ۹۳/ ۴۸ دلار معامله شد. اختلاف قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا به شدت افزایش یافته است، به‌طوری‌که روز گذشته به بیش از ۷ دلار در هر بشکه رسید. افزایش فاصله قیمتی این دو نوع نفت به دلیل برخی وقایع داخلی آمریکا که سیگنال افزایش مازاد عرضه را مخابره می‌کرد، رخ داد.

بازار ماه جولای وارد فاز خرسی شد. افت قیمت نفت در ابتدا بر اثر نگرانی از افزایش عرضه نفت از سوی ایران به دلیل قرار گرفتن در آستانه رفع تحریم‌ها رخ داد، اما نگرانی از افت تقاضای جهانی تداوم افت قیمت نفت را رقم زد و به قیمت‌های کنونی رساند.

7 دلار اختلاف قیمت برنت و WTI

نگرانی از افزایش مازاد عرضه به دلیل کاهش تقاضا در آمریکا، افزایش واردات نفت خام و افزایش حجم ذخیره‌سازی نفت این کشور موجب شد که طی چند روز اخیر نفت خام آمریکا با افت بیشتری نسبت به برنت مواجه شود. در حال حاضر اختلاف قیمت این دو نوع نفت به بیش از ۷ دلار رسیده است.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر نفتی این کشور هفته گذشته هر چند با افت ۷/ ۱ میلیون بشکه‌ای مواجه شد، اما این مقدار کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی دیگر سازمان‌ها بود و از سوی دیگر نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش سطح ذخیره‌سازی‌ نفت خام آمریکا در پی افزایش واردات این کالا و تعطیلی یک پالایشگاه نفتی ایالات متحده مانع رشد بیشتر قیمت‌های جهانی نفت خام شد. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز حجم ذخایر نفتی پایانه کوشینگ اوکلاهاما در هفته منتهی به ۱۱ آگوست ۵/ ۴۱۳ هزار بشکه افزایش یافته است. این واقعه در پی کاهش تقاضای یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های آمریکا رخ داد که به دلیل تعمیر و نگهداری در حال حاضر دو سوم از ظرفیت خود را تعطیل کرده است.

در حال حاضر حجم ذخایر آمریکا ۶/ ۴۵۳ میلیون بشکه است که بر اساس برخی برآوردها ۱۵۳ میلیون بشکه بیش از میانگین آن طی ۵سال اخیر است. این عامل تاییدی بر وجود مازاد عرضه شدید در بازار نفت طی یک سال اخیر است. از سویی گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که که واردات نفت این کشور هفته گذشته رشد داشته و به ۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. از سویی به دلیل نزدیک شدن به فصل پاییز پیش‌بینی می‌شود تقاضای بنزین و به دنبال آن تقاضای نفت خام در این کشور کاهش یابد. این در حالی است که تقاضای فصلی نفت خام در ماه ژوئن در بالاترین سطح خود طی یک سال قرار داشت. از آنجا که معامله‌گران بازارهای کالایی از جمله بازار نفت پیشنگر هستند برآورد کاهش تقاضا در ماه‌های آینده افت قیمت نفت در حال حاضر را رقم زد.

تحولات چین محور افت بازارهای کالایی

کارشناسان بر این باورند وضعیت نگران‌کننده سمت تقاضا با محوریت تحولات اقتصادی چین مهم‌ترین‌ دلیل افت قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است. در این بین علاوه بر نفت دیگر بازارهای کالایی نیز تحت تاثیر این اخبار با افت شدیدی مواجه شدند. اما چین طی چند روز اخیر در صدر اخبار بازارهای کالایی قرار داشت و مهم‌ترین عامل افت ۵ درصدی قیمت نفت در روز سه‌شنبه بود. بعد از انتشار آمار تراز تجاری این کشور در روز دوشنبه که نشان از کاهش صادرات آن داشت، بانک مرکزی چین اعلام کرد که ارزش یوآن، واحد پول چین را در برابر دلار ۲ درصد کاهش داده است. این اقدام موجب شد که ارزش پول چین در معاملات روز چهارشنبه با افت بیشتری مواجه شود و حدود ۴ درصد در برابر دلار آمریکا افت کند و به کمترین مقدار طی سه سال اخیر برسد. از آنجا که بیشتر کالاها در بازارهای جهانی با دلار معامله می‌شود تغییرات دلار بر این بازارها تاثیر گذار است. اما دلار در پی این تصمیم چین با وجود افت ارزش یوآن افزایش چندانی نداشت، چراکه تصمیم بانک مرکزی چین تاثیر دوگانه‌ای بر شاخص دلار داشت. از سویی یکی از ارزهای مرجع در برابر دلار ارزش خود را از دست داده که می‌توانست موجب افزایش ارزش دلار شود.

از سویی فدرال رزرو ماه‌ها است در پی فرصتی است تا سیاست‌های انبساطی را پایان دهد. در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسید این فرصت مهیا شده، چراکه نرخ اشتغال‌زایی و نرخ تورم این کشور در سطح قابل قبولی قرار گرفته است از همین رو کارشناسان باور داشتند تصمیم‌گیران بانک مرکزی آمریکا نهایتا در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ سیاست افزایش نرخ بهره بانکی این کشور و پایان دوران احیای اقتصادی را اجرایی خواهد کرد. اما طی چند روز اخیر نظرها قدری تغییر کرده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش ارزش پول چینی به کاهش نرخ تورم جهانی منجر خواهد شد و این مساله کار را برای فدرال رزرو سخت خواهد کرد و امکان دارد بانک مرکزی آمریکا را در اجرای سیاست‌های خود مردد کند که این به معنای به تعویق افتادن پایان دوران احیای اقتصادی آمریکا است.

چنین برآوردی مانع از افزایش شاخص دلار با وجود افت ارزش یوآن شد.بنابر‌این، تحولات چین از منظر تغییرات ارزی بر بازار نفت تاثیرگذار نبود، اما کارشناسان بر این باورند که کاهش ارزش پول چین به این معنا است که متقاضیان نفت خام در این کشور نفت را گران‌تر از سابق خریداری خواهند کرد و این موضوع می‌تواند بر میزان تقاضای چین اثر‌گذار باشد و در آینده شاهد کاهش تقاضای نفت خام بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده انرژی جهان باشیم.