مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی پیشرفت این فاز را تا ١٣ مردادماه ۲۵/ ۸۷ درصد اعلام کرد و گفت: همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا زمستان امسال ٥٠٠ میلیون فوت مکعب از فاز ١٩ به شبکه سراسری تزریق کنیم.


به گزارش «ایسنا» حمیدرضا مسعودی با اشاره به انتقال سکوی SPD2 به فاز ١٩ و انجام برخی تغییرات روی آن، تصریح کرد: هم اینک تلاش زیادی برای پایان فعالیت سکوی ١٩ سی و تغییرات انجام شده روی SPD2 انجام می‌دهیم تا بتوانیم در موعد مقرر ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز را از فاز ١٩ به شبکه سراسری تزریق کنیم.


سکوی SPD۲ یک سکوی اقماری است که تغییرات ایجاد شده روی آن شامل تغییر روی سکو به لحاظ کنترل و هماهنگی با سکوی سی فاز ١٩و اتصال خط لوله میان دو سکو است. ظرفیت تولید گاز سکوی SPD۲ حدود ٥٠٠ میلیون فوت مکعب و سکوی سی فاز ١٩ هم ٥٠٠ میلیون فوت مکعب است. این سکوها در مجموع یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌کنند. مسعودی پیشرفت کلی فاز ١٩ پارس جنوبی را تا ١٣ مردادماه امسال ۲/ ۸۷ درصد اعلام کرد و درباره پیشرفت دیگر بخش‌ها نیز گفت: تا این تاریخ بخش خشکی ۵/ ۸۵ درصد، خط لوله ۷/ ۹۱ درصد، سکوها ۸/ ۷۶ درصد و حفاری ٩٨ درصد پیشرفت داشته‌اند. مجری طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی با بیان اینکه همه تلاشمان را به کار می‌بریم تا بتوانیم زمستان امسال ٥٠٠میلیون فوت مکعب گاز از طریق فاز ١٩ به شبکه سراسری تزریق کنیم، افزود: هم‌اکنون کارهای باقیمانده مانند هیدروتست، خشک کردن خط لوله و بقیه کارها در حال انجام است. وی همچنین از پایان حفاری ١١حلقه چاه فاز ١٩ پارس جنوبی خبر داد و گفت: همه مجموعه وزارت نفت به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های مربوط به فاز ١٩ را پیگیری می‌کنند تا بتوانند در موعد مقرر به وعده خود عمل کنند. مجری طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به روشن شدن مشعل پالایشگاه فاز ١٩ در ٢٩ خردادماه امسال گفت: در حال حاضر دو واحد بویلر تولید بخار فعال شده و دیروز هم مجموعه آبگیر مسیرها باز شد. ٢٩ خردادماه جاری مشعل فاز ١٩ با دریافت گاز شیرین فاز ١٢ روشن شد که پس از این مرحله، روشن شدن بویلرها برای تولید بخار در دستور کار قرار گرفت. مسعودی گفت: به دنبال این هستیم تا کارهای واحد لخته‌گیر و دیگر واحدهای ارتباطی مرتبط با فاز ١٩ را نیز فعال کنیم تا بتوانیم پیش از زمستان شاهد پیش‌راه‌اندازی دو ترین (ردیف) شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ١٩ باشیم. براساس گزارش وزارت نفت، پروژه فاز ١٩ در ناحیه غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی حدود ٢١٨ هکتار میان پالایشگاه‌های فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.


در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و دیگر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف بدل می‌شود.