تحلیلگر بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌های جهانی نفت خام با توجه به اوضاع کنونی تا سال ٢٠٢٠ در محدوده ٥٠ دلار برای هر بشکه باقی می‌ماند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، پیش‌بینی‌های بانک گلدمن ساکس موجی از نگرانی در میان شرکت‌های فعال در بازار انرژی ایجاد کرده است که هم اکنون در تلاش برای کاهش هزینه‌های خود هستند و سعی می‌کنند با درآمدهای کمتر از گذشته خود را تطبیق دهند. چند شرکت فعال نفت و گاز این هفته اعلام کردند که قصد دارند برای باقی ماندن در بازار هزینه‌های خود را کاهش دهند، از جمله این موارد می‌توان به برنامه شرکت انگلیسی- هلندی شل برای تعدیل۶۵۰۰ نفر از سرمایه انسانی خود اشاره کرد.

شرکت سنتریکا نیز از برنامه خود برای اخراج ٦ هزار تن از سرمایه انسانی خود خبر داده و شورون آمریکا نیز از اخراج ٢ درصد از نیروهای خود در سراسر جهان سخن به میان آورده است. این برنامه‌ها در حالی اعلام شده است که قیمت نفت شاخص برنت دریای شمال و دابلیو‌تی‌ای آمریکا به ترتیب در سطوح ٥٣ و ٤٨ دلار برای هر بشکه در بازار معامله می‌شوند و اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) نیز همچنان در بالاترین سقف به تولید و عرضه ادامه می‌دهند تا بتوانند سهم خود در بازار نفت را در مقابل شیل اویل آمریکا حفظ کنند. میشل دلا وینیا، یکی از کارشناسان برجسته گلدمن ساکس، در مصاحبه‌ای با این شبکه خبری گفت: قیمت نفت در بازارهای جهانی تا سال ٢٠٢٠ از محدوده ٥٠ دلار برای هر بشکه بالاتر نمی‌رود.

وی افزود: موضوعی که ما از گزارش‌های مالی منتشر شده از سوی شرکت‌های نفتی در سه ماه سوم مشاهده کردیم نشان می‌دهد که افت قیمت به علت رشد کارآیی سیستم‌های تولید در مناطق نفتخیز بیشتر شده است و هزینه تولید شیل نفت آمریکا نیز رو به کاهش می‌رود. این به آن معنا است که قیمت نفت برای چند سال آینده رو به کاهش می‌گذارد و چنانچه روند تولید به همین شکل ادامه یابد قیمت‌ها بازهم پایین خواهد آمد. برآوردهای گلدمن ساکس در تناقض با پیش‌بینی اخیر بانک جهانی است پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت در بازارهای جهانی امسال به میانگین ٥٧ دلار و ٥٠ سنت برای هر بشکه و به ٧١ دلار و ٩٠ سنت تا سال ٢٠٢٠ خواهد بود.

روبرتو کامینوتو، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت جی‌ای ام GAM در این باره گفت: البته نباید ناراحت بود، حوزه بخش انرژی با وجودقیمت پایین نفت همچنان می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی برای دارندگان سرمایه فراهم کند. وی تصریح کرد: بخش انرژی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی دارد که هنوز با وجود قیمت‌های پایین تر از ١٠٠ دلار بسیار قابل توجه هستند، این موضوع می‌تواند برای تولید‌کنندگان با سرمایه اندک و متوسط که هزینه‌های تولید کمتری دارند خبر خوبی باشد.