گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین‌الملل از زمینه سرمایه‌گذاری ۶/ ۶ میلیارد یورویی در طرح‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس خبر داد.عیسی مشایخی با اشاره به حضور هیات ایرانی در نخستین کنفرانس مشترک اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا در وین گفت: در این دیدار فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران معرفی شد.

وی ضمن تشریح طرح‌های در حال مطالعه و اجرای پتروشیمی بین‌الملل گفت: این شرکت ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته و این فرصت برای فاینانسورهای خارجی حدود ۲/ ۱۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۶/ ۶ میلیارد یورو مربوط به طرح‌های در حال اجرا و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است.مشایخی در ادامه با اشاره به تاثیرپذیری فضای کسب‌و‌کار صنعت پتروشیمی از فضای سیاسی گفت: محیط سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی تابع شرایط سیاسی است و لغو تحریم‌ها می‌تواند اثرات مثبتی را بر پتروشیمی‌ها داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین‌الملل با تاکید بر سابقه حضور شرکت‌های آلمانی در پروژه‌های پتروشیمی ایران اظهار کرد: شرکت لینده (Linde) پیش از این نیز در پتروشیمی و در واحد Recovery C۲ پتروشیمی پارس و واحد الفین پتروشیمی امیرکبیر فعالیت داشته است. وی اضافه کرد: در هر صورت شرکت‌های خارجی چه در قالب اعطای لیسانس و چه در قالب پیمانکاری مثل EPC زمانی وارد بازار ایران می‌شوند که بحث مخاطره سرمایه‌گذاری در میان نباشد. به این معنا که حمایت موسسات صادراتی نظیر هرمس آلمان، کوفاس فرانسه، ECGD انگلیس و... را داشته باشند.

وی در مورد اثرات فعلی اعلام توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ بر جذب سرمایه خارجی در صنعت پتروشیمی گفت: خوشبختانه توافق اولیه اقدام مشترک که در ژانویه ۲۰۱۴ اتفاق افتاد اثر روانی بسیار خوبی را بر جا گذاشت و با توافق جامع، فضای مثبت آغاز مجدد فعالیت‌های جدید کسب‌وکار در ایران به‌طور کامل محسوس خواهد بود.