معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر اینکه با توجه به تغییر شرایط بین‌المللی‌ ایران بار دیگر باید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این صنعت نقش‌آفرینی کند، گفت: باید با ایجاد زیر‌ساخت‌ها بار‌دیگر شرایط را برای حضور دوباره شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنیم؛ تحقق این امر قابلیت‌های مختلفی را می‌طلبد.

عباس شعری‌مقدم در گفت‌وگو با «شانا» با بیان اینکه خصوصی‌سازی صنعت پتروشیمی قدرت تصدیگری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را در این صنعت به شدت کاهش داده است، گفت: این شرکت به پدری می‌ماند که فرزندانش بزرگ شده‌اند و تمام ارث و میراث خود را بین آنها تقسیم کرده و برای خودش چیزی نمانده است.

وی گفت: اگر بخواهیم علاقه سرمایه‌گذاران را برای حضور در ایران به فعلیت برسانیم باید سه اصل را رعایت کنیم؛ نخست تعیین قیمت خوراک در درازمدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اگر این سه مورد فراهم نشود چون سرمایه‌گذار نمی‌تواند آینده سرمایه خود را تضمین شده ببیند، برای سرمایه‌گذاری به ایران نخواهد آمد.

وی در مورد دلیل اعلام نشدن قیمت و فرمول خوراک پتروشیمی‌ها در سال ٩٤ گفت: قرار بود این موضوع در سه ماه نخست امسال نهایی شود اما به دلایلی که بنده از آن بی‌اطلاع هستم تاکنون این امر رخ نداده است. شعری‌مقدم با اشاره به ورود سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بحث تعیین فرمول نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در سال ٩٤ تصریح کرد: با توجه به توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥، هم‌اکنون یکی از پرسش‌های اصلی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای حضور در این صنعت زمان تعیین فرمول بلندمدت خوراک است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم‌اکنون همه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی متقاضی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان به شدت در انتظار اجرای توافق ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ در زمینه هسته‌ای هستند؛ زیرا در کشورهای خارجی سود سرمایه‌گذاری در بانک‌ها حدود یک درصد است، در حالی که این سود در پروژه‌های صنعت نفت ایران دست کم ٢٠ درصد است. شعری‌مقدم ادامه داد: البته سود ٢٠ درصدی موجود در پروژه‌های صنعت نفت برای سرمایه‌گذاران داخلی چندان خیره‌کننده نیست، زیرا هم‌اکنون سود سپرده‌گذاری در بانک‌های ایرانی حدود ٢٧ درصد است.