موسسه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اقتصادی مودی اعلام کرد: توافق هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد دارایی‌های مسدود شده خود را آزاد و به سیستم مالی جهانی دسترسی پیدا کند، همچنین باعث افزایش تولید نفت ایران به روزانه چهار میلیون بشکه تا سال ۲۰۱۷ خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، این موسسه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اقتصادی در گزارشی اعلام کرد: برآوردها مبنی بر افزایش روزانه یک میلیون بشکه‌ای عرضه نفت ایران ظرف یک تا دو سال پس از لغو تحریم‌ها به شکل اجتناب‌ناپذیری به کاهش قیمت نفت منجر خواهد شد که اعتبار آن دسته از صادرکنندگان نفت که منابع مالی ضعیفی دارند نظیر روسیه، ونزوئلا، نیجریه، بحرین و عمان را کاهش خواهد داد.

این موسسه به نقل از موسسه دارایی بین‌الملل اعلام کرد: ایران همچنین قادر خواهد بود به سرعت ۳۰ میلیون بشکه از نفت ذخیره شده خود در نفتکش‌های شناور روی دریا را به بازارهای جهانی عرضه کند که اگر افزایش تقاضا در بازار رخ ندهد باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. افزایش قابل‌انتظار تولید نفت ایران می‌تواند باعث تنزل پیش‌بینی موسسه مودی مبنی بر افزایش پنج دلاری قیمت هر بشکه نفت برای سال ۲۰۱۶ شود. آن دسته از تولیدکنندگان نفت که به فروش آن وابسته هستند در حال حاضر تحت فشار کاهش قیمت انرژی در جهان هستند.

این موسسه همچنین اعلام کرد که ایران برای اینکه بتواند کمبود سرمایه‌گذاری‌های نفتی در گذشته را جبران کند به زمان احتیاج دارد. مقامات ایران نیازهای صنعت نفت را برای تغییر روند ضعیف تولید در پنج سال گذشته ۲۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند. کمبود سرمایه‌گذاری باعث کاهش صادرات ایران از روزانه ۲.۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ به روزانه یک میلیون بشکه در سال ۲۰۱۴ منجر شده است. عراق و عربستان از آنجا که به دنبال افزایش سهم بازار خود هستند دائما تولید خود را افزایش می‌دهند.

عربستان به علاوه دارایی‌های فراوان و ذخایر ارزی معادل ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد. عربستان با انتشار اوراق قرضه داخلی یک برنامه استقراض داخلی را آغاز کرده و با توجه به اینکه در حال جمع‌آوری ذخایر مالی ۶۵ میلیارد دلاری برای حفظ سرمایه‌گذاری‌های خود است، انتظار می‌رود که این برنامه در آینده تقویت شود. همچنین موسسه مودی اعلام کرد که دیگر تولیدکنندگان نفت در خلیج‌فارس نظیر بحرین و عمان نیز شرایط مالی دارند که با کاهش بیشتر قیمت نفت بهبود آن کندتر یا وضعیت آن وخیم‌تر خواهد شد. با توجه به اینکه نیمی از درآمدهای روسیه از بخش انرژی تامین می‌شود یک کاهش پایدار در قیمت نفت به تضعیف بیشتر وضعیت ارزی و اقتصاد روسیه منجر خواهد شد.

در ونزوئلا کاهش قیمت نفت باعث گسترش شکاف مالی در سال جاری و سال ۲۰۱۶ می‌شود و باعث خواهد شد دولت دارایی‌های خود را به سرعت کاهش دهد. کاهش بیشتر قیمت نفت همچنین باعث خواهد شد که نیجریه به ترکیبی از نرخ ارز و اقدامات مالی برای کاهش تاثیر آن روی دارایی‌های دولت متوسل شود.

این در حالی است که امارات و عمان ممکن است از افزایش تجارت در ایران بهره ببرند. دبی و عمان روابط تجاری دیرینه‌ای با ایران دارند که با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری در ایران احیا خواهد شد.