هند به دنبال تسویه بدهی نفتی ۵/ ۶ میلیارد دلاری نفتی خود به ایران است. به گزارش «ایسنا»، رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که در پی توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، هند به دنبال سازوکاری برای تسویه حساب بدهی نفتی ۵/ ۶ میلیارد دلاری خود به ایران است.

روزنامه فایننشال اکسپرس به نقل از یک مقام آگاه هندی گزارش داد: توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و شش قدرت جهانی چند ماه طول می‌کشد تا اجرایی شود. تا آن زمان هند به دنبال ایجاد مکانیزمی برای پرداخت بدهی خود به ایران خواهد بود. ما منتظر پاسخ تهران هستیم. این مقام هندی افزود: برای این منظور یا یک هیات ایرانی به دهلی سفر خواهد کرد یا ما به تهران خواهیم رفت.

سخنان این مقام هندی در شرایطی است که غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند اعلام کرد که قرار است ظرف هفته‌های آتی هیات ایرانی برای مذاکره درباره تسویه بدهی ۵/ ۶ میلیاردی به ایران به دهلی سفر کند. سفیر ایران در هند افزود: تهران و دهلی به زودی مکانیزمی را برای تسویه این بدهی نهایی خواهند کرد.

دهلی برخی از صورت‌حساب‌های خرید خود را از ایران به وسیله صادرات کالاهای خود به ایران از جمله برنج باسماتی تسویه کرد. دو کشور همچنین مکانیزم پرداختی را بر پایه روپیه از آوریل ۲۰۱۲ برای دورزدن تحریم‌های آمریکا و اروپا راه‌اندازی کردند. براساس این برنامه بانک هندی یو سی‌اُ در کلکته به بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، اقتصاد نوین برای تسویه بدهی مرتبط شد. همچنین هند منتظر پاسخ تهران درخصوص امضای قرار‌داد توسعه میدان گازی فرزاد ب توسط شرکت ONGC ویدش است.