وال‌استریت ژورنال روز سه شنبه از افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی در پی تمدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تا هفتم ژوئیه (۱۶ تیر) خبر داد. به گزارش «ایرنا»، این روزنامه آمریکایی افزود: قیمت هر بشکه نفت خام سبک برای تحویل در ماه آگوست در بازار معاملات نیویورک با ۸۶ سنت افزایش به ۰۱/ ۵۹ دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز در بازار بین‌المللی نفت اروپا با ۱۸/ ۱ دلار افزایش به ۱۹/ ۶۳ دلار رسید. به نوشته وال‌استریت ژورنال، با امضای توافقنامه، برای ایران امکان افزایش صادرات نفت فراهم خواهد شد. ناظران بازار نفت می‌گویند که هنوز احتمال امضای توافقنامه نهایی وجود دارد.


شرط زمانی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت

در این بین سه بانک آمریکایی با ابراز تردید در مورد توانایی ایران برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت بلافاصله پس از توافق هسته‌ای اعلام کردند این هدف به دلیل عمل کردن ایران به شروط توافق و احیای چاه‌های نفت سالخورده، ۶ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد.


به گزارش بلومبرگ، در حالی که پس از دو سال مذاکره، ایران به یک توافق نهایی برای کاهش تحریم‌های نفتی‌اش نزدیک می‌شود، فروش بیشتر نفت همچنان برای ایران دور از دسترس به نظر می‌رسد.بر اساس گزارش سه موسسه گلدمن ساکس، بانک آمریکا و سوسیته جنرال، هدف ایران برای افزایش ۵۰ درصدی صادرات نفتش به محض برداشته شدن محدودیت‌ها محقق نخواهد شد. این افزایش مستلزم تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر خواهد بود که به اعتقاد این سه بانک، به دلیل عمل کردن ایران به شروط توافق و احیای چاه‌های نفت سالخورده‌اش، تا یک سال زمان خواهد برد. بر اساس این گزارش، تاثیر توافق هسته‌ای ایران بر قیمت نفت محدود خواهد بود.


جف کاری، مسوول بخش تحقیقات کالایی موسسه گلدمن ساکس در این باره گفت: «آنها باید به شروط توافق به دست آمده عمل کنند و این زمان خواهد برد. زمانی که شما این میادین نفتی را می‌بندید، توانایی‌تان برای بازگرداندن تولید به سطح قبلی محدود خواهد بود، زیرا شما آسیب‌هایی را به این میادین تحمیل کرده و اینکه جبران آن مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجه است.»بر‌اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت ایران از سال 2011 و در نتیجه تحریم‌های غرب 46 درصد کاهش یافته است.


وزیر نفت ایران گفته، کشورش می‌تواند طی ۷ ماه بعد از لغو تحریم‌ها، روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر به بازار تزریق کند.اما هری تچیلینگوئیریان، مسوول استراتژی بازار کالا در بانک بی ان پی پاریباس می‌گوید، بدون سرمایه‌گذاری قابل توجه از سوی شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی، که قبل از برداشته شدن موانع حقوقی، تمایلی برای ورود مجدد به بازار ایران ندارند، این امر غیرممکن است.اگر ایران بتواند نفت بیشتری را که اعلام کرده به بازار تزریق کند، عملا فزونی عرضه‌ای را که برای بقیه سال پیش‌بینی شده، دو برابر خواهد کرد.


بر‌اساس اعلام بانک آمریکا، هرچند افزایش مجدد تولید نفت ایران کند خواهد بود، اما ایران مقادیری نفت در نفتکش‌ها ذخیره کرده که می‌تواند سریع‌تر بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته جولیان لی، تحلیلگر بلومبرگ، ایران 9 کشتی با ظرفیت حدودا 19 میلیون بشکه نفت خام دارد که در نزدیکی سواحل این کشور مستقر هستند.به گفته فرانسیسکو بلانش، تحلیلگر بانک آمریکا: «این (نفت ذخیره شده) تقریبا بلافاصله یا در طی یک دوره چند هفته‌ای، بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد... (توافق) فشار کاهشی بیشتری بر قیمت‌ها وارد خواهد آورد.»