روزنامه فایننشال تایمز روز پنج‌شنبه در گزارشی نوشت: برای نخستین‌بار شرکت‌های بزرگ نفتی «رویال داچ‌شل» و «انی» رسما تایید کردند که مدیران این دوغول نفتی در تهران با مقام‌های ایرانی در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران، مذاکره کرده‌اند. به گزارش «ایرنا»، این روزنامه در گزارشی نوشت: مذاکرات این دو شرکت در تهران در حالی برای نخستین‌بار به‌صورت آشکار تایید می‌شود که ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای، ممکن است به توافق دست یابند. روزنامه فایننشال تایمز افزود: این دیدارها که در ماه‌های «مه» و «ژوئن» به وقوع پیوسته است، نشانگر رشد علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ نفتی به ایران که سومین دارنده ذخایر بزرگ نفت و گاز جهان به‌شمار می‌آید، است. اگرچه این کشور برای افزایش دو برابری تولید نفت خام خود تا پایان این دهه نیاز به ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

این روزنامه اضافه کرد: یک سخنگوی «شل» به فایننشال تایمز گفت: در دیدار رسمی مدیران این شرکت بزرگ نفت انگلیسی - هلندی با همتاهای ایرانی‌شان در تهران، در مورد بدهی‌های شل به شرکت ملی نفت ایران به علت مقادیر نفت خامی که تحویل گرفته و در قبال آن پولی به ایران پرداخت نکرده و همچنین در زمینه همکاری تجاری احتمالی در صورت لغو تحریم‌ها، گفت وگو شده است.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: چهارشنبه شب گذشته همچنین آشکار شد که «کلودیو دسکالزی» مدیر اجرایی شرکت «انی» ایتالیا، برای گفت‌وگو با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، در ماه «می» گذشته، به تهران رفته است. این روزنامه افزود: به گفته شرکت انی «دسکالزی» تصریح کرده که شرکتش علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران در صورت رفع تحریم‌ها و مناسب بودن شرایط قراردادهای متقابل است.