اروپایی‌ها به دنبال تنوع منابع تامین انرژی قاره سبز هستند و ایران نیز با توسعه فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت مناسبی برای افزایش صادرات گاز پیدا خواهد کرد و از هشت مسیر می‌تواند به شبکه گاز اروپا متصل شود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با «شانا» درباره برنامه‌های این شرکت در زمینه صادرات گاز اظهار کرد: برای صادرات گاز به اروپا نمی‌توانیم محدود به یک مسیر یا خط لوله خاص باشیم و همه گزینه‌های موجود را بررسی خواهیم کرد.


عزیزالله رمضانی افزود: حدود هفت تا هشت مسیر مختلف برای رساندن گاز ایران به اروپا وجود دارد که یکی از آنها مسیر ایران- عراق- سوریه است.


وی ادامه داد: مسیر ترکیه نیز که خود شامل چندین مسیر از جمله دریای سیاه از طریق آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه و دیگری از طریق ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه است از دیگر مسیرهای صادرات گاز به اروپا به‌شمار می‌رود.مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اروپا یک بازار آزاد گاز است و قیمت را بازار تعیین می‌کند، گفت: قیمت بازار گاز در شرق و غرب اروپا کاملا متفاوت است؛ بنابراین بستگی دارد که قرارداد چه زمانی امضا شده و مدت و حجم آن چقدر باشد. وی با بیان اینکه مطالعات پارلمان اروپا بیانگر این است که ایران پتانسیل صادرات سالانه ٢٥ تا ٣٠ میلیارد مترمکعب گاز را به اروپا دارد، تصریح کرد: در مطالعه‌ای که پارلمان اروپا انجام داده‌مشخص شده است که امکان صادرات گاز توسط ١٢ کشور به این قاره وجود دارد.


به گفته وی، با توجه به موضوع تامین امنیت انرژی اروپا، کشورهای این قاره به دنبال تنوع در مسیر و منابع تامین گاز خود هستند.رمضانی با بیان اینکه مصرف ال‌ان‌جی اتحادیه اروپا، دو هزار و ٣٠٠‌میلیون مترمکعب در سال است و معادل این مقدار انرژی مصرف می‌کنند، اعلام کرد: اتحادیه اروپا هم اکنون حدود ٢٢ تا ٢٣ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از گاز طبیعی تامین می‌کند.