گروه نفت و پتروشیمی-نسیم علایی: طی دو ماه گذشته قیمت نفت حدود 50 درصد رشد داشته است. حال با رسیدن قیمت نفت خام آمریکا به آستانه 60 دلار برخی کارشناسان بر این باورند که رسیدن به این قیمت و رشد‌های اخیر بی ثبات است و در ماه‌های آینده شاهد افت قیمت نفت خواهیم بود. در این خصوص موسسه گلدمن ساکس گزارشی منتشر کرد و در حالی که پیش‌بینی خود را از قیمت نفت در سال جاری میلادی و 2016 به ترتیب 6 و 5 دلار افزایش داد، برآورد خود از قیمت نفت را در سال‌های پس از آن به شدت کاهش داد. بر اساس برآوردهای این سازمان با توجه به روند تولید اوپک و شیل‌های آمریکا، نفت برنت تا سال 2020 به 55 دلار در هر بشکه خواهد رسید. در این بین بازهم خبرهایی از رکورد زنی عربستان منتشر شده است، سعودی‌ها در ماه مارس رکورد 10 ساله میزان صادرات خود را شکسته‌اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران)، قیمت نفت خام آمریکا روند کاهشی داشت و با ۴۵ سنت کاهش نسبت به روز پیش از آن به ۹۸/ ۵۸ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت افت قیمت بیشتری را تجربه کرد و هر بشکه از این نوع نفت با افت ۸۰ سنتی ۴۷/ ۶۵ دلار معامله شد. در عین حال بر‌اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان، در اولین روز کاری هفته میلادی جاری، روز دوشنبه ۲۴ سنت رشد قیمت داشته و به ۹۸/ ۶۲ دلار رسیده است. روز گذشته شاخص دلار افزایش یافت که بر کاهش قیمت نفت اثر‌گذار بود، در عین حال ادامه اعتراضات در یکی از پالایشگاه‌های آمریکا بر میزان تقاضای نفت خام این کشور اثرگذاشت. از طرفی دوشنبه هفته آینده در آمریکا روز «یادبود» نام‌گذاری شده و به این مناسبت تعطیل است، بر همین اساس در تعطیلات پایان هفته در این کشور شاهد رشد تقاضای بنزین به دلیل افزایش تعداد مسافرت‌ها خواهیم بود که می‌تواند قدری قیمت نفت را افزایش دهد.

برنت 55 دلاری در سال 2020

موسسه آمریکایی گلدمن ساکس در گزارشی پیش‌بینی خود را درباره متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به تر تیب ۶ و ۵ دلار نسبت به برآوردهای قبلی خود افزایش داد.بر این اساس، نفت دریای شمال در سال جاری میلادی به میانگین ۵۸ دلار در هر بشکه خواهد رسید، همچنین متوسط قیمت نفت سبک آمریکا را از بشکه‌ای ۴۸ دلار به ۵۲ دلار در هر بشکه افزایش داد. به گزارش رویترز، موسسه گلدمن ساکس اعلام کرد با وجود کاهش تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال جاری، تولید این کشور در سال ۲۰۱۶ روزانه ۲۰۵ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و بر این اساس، تقاضای جهانی نفت به‌وسیله تولیدکنندگان این نوع نفت که مدام در حال افزایش بهره‌وری و ارتقای کارایی هستند، تامین می‌شود.

اما بخش قابل‌توجه گزارش این موسسه به برآورد قیمتی آن طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ باز‌می‌گردد. این موسسه با اشاره به افزایش تولید اوپک و نفت شیل آمریکا برآورد قیمتی خود از نفت برنت در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ را ۱۵ دلار در هر بشکه کاهش داد و اعلام کرد قیمت نفت برنت تا سال ۲۰۲۰ به ۵۵ دلار خواهد رسید.

سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت، اوپک با اصرار عربستان سعودی در نشست قبلی خود در ماه نوامبر تصمیم گرفت سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای خود را حفظ کند. در عین حال این کشورها در ماه‌های گذشته به تولید خود افزوده‌اند تا بلکه با کاهش قیمت نفت، تولید‌کنندگان نفت پرهزینه از جمله نفت شیل و سنگ‌ماسه‌ای را وادار کنند تا از تولید خود بکاهند.

با وجود اینکه تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا برای ۲۲ هفته متوالی کاهش یافته به‌طوری‌که در حد فاصل دسامبر ۲۰۱۴ تا‌کنون حدود ۵۸ درصد افت داشته، تولید نفت آمریکا هیچ تغییری نکرده است و برآورد می‌شود تا پایان سال نیز کاهش تولید نفت این کشور به‌قدری نباشد که بتواند روی مازاد عرضه موجود در بازار نفت اثر‌گذار باشد. در حال حاضر بر اساس آخرین آمار بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا ۶۶۰ عدد است، همچنین موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که تا ماه اکتبر قیمت نفت افت خواهد کرد و در ماه اکتبر دوباره به ۴۵ دلار در هر بشکه بازخواهد گشت. پیش از این گلدمن ساکس طی گزارشی در ۱۲ مه افزایش‌های اخیر قیمت نفت را زودهنگام دانست و نسبت به کاهش قیمت نفت برای متعادل کردن مجدد بازار هشدار داد. بهای نفت پس از کاهش شدید در ژانویه، در ماه‌های اخیر بهبود یافته است. نفت برنت از ژانویه تاکنون ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

ادامه رکورد‌زنی عربستان

عربستان با نادیده گرفتن تحلیل‌های نا‌امید‌کننده‌ای که طی هفته‌های اخیر درخصوص روند قیمت نفت در آینده منتشر شده است، در دو ماه گذشته علاوه بر اینکه تولید نفت خود را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده و به رکورد جدیدی در میزان تولید رسیده، حال علاوه بر آن این کشور در میزان صادرات نیز رکورد‌زنی کرده و بیشترین میزان نفت را طی ۱۰ سال اخیر در ماه مارس صادر کرده است.

به گزارش خبر‌گزاری فارس، موسسه جودی با استناد به ارقام اعلام شده از سوی ریاض اعلام کرد، صادرات نفت عربستان در ماه مارس به بالاترین رقم در نزدیک به یک دهه گذشته رسید. آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان صادرات نفت عربستان در ماه مارس به ۸۹۸/ ۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که صادرات این کشور در ماه فوریه ۳۵۰/ ۷ میلیون بشکه و در ماه ژانویه ۴۷۴/ ۷ میلیون بشکه در روز بوده است. بر اساس گزارش جودی، این میزان بالاترین رقم از ماه نوامبر ۲۰۰۵تاکنون به‌شمار می‌رود. عربستان در آن تاریخ ۷.۹۶۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده بود.

بر اساس برخی برآوردها عربستان در ماه آوریل ۳۰۸/ ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. پیش از این سعودی‌ها بیشترین میزان تولید روزانه خود را در ماه آگوست ۲۰۱۳ با رقم ۲/ ۱۰ میلیون بشکه به ثبت رسانده بودند.