در شرایطی که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در اوپک همچنان روی حفظ سهم بازار متمرکز هستند و افزایش اخیر قیمت نفت باعث توقف درخواست‌ اعضای اوپک برای کاهش عرضه شده، اعضای این سازمان احتمالا در نشست ماه آتی خود در وین سطح تولید کنونی خود را بدون تغییر حفظ خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، اگرچه احتمالا در نشست اوپک در وین در پنجم ژوئن درخواست‌هایی از سوی برخی اعضای این سازمان برای کاهش مقدار نفت تولیدی اوپک مطرح خواهد شد، حتی مقامات کشورهایی که کاهش عرضه را ترجیح می‌دهند نیز وقوع این اتفاق را بعید می‌دانند. افزایش غیرمنتظره قیمت نفت در هفته‌های اخیر ناشی از تنش‌ در خاورمیانه و علائمی مبنی بر کاهش اشباع عرضه باعث شده قیمت نفت برنت به مرز ۷۰دلار در هر بشکه برسد.این در حالی است که نفت برنت در ماه ژانویه به ۴۵ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود.

یکی از اعضای اوپک می‌گوید: انتظار می‌رفت قیمت‌ها برای نفت برنت به کمتر از ۴۰ دلار تنزل کند. قیمت‌های کنونی فراتر از انتظار همگان است و بنابراین سیاست‌ اوپک به احتمال زیاد تغییر نخواهد کرد.سقوط قیمت نفت در سال گذشته، پس از مخالفت اوپک با کاهش تولید برای دفاع از سهم بازار تشدید شد. این تغییر سیاست تحت هدایت عربستان که تولید نفت خود را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده و حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت گرفت.کاهش قیمت نفت باعث شوک در بازارهای مالی شد که در حال حاضر از کاهش قیمت‌های مصرفی در اروپا و دیگر نقاط جهان حکایت دارد و باعث شد که بانک‌های مرکزی کشورها نرخ بهره را به صفر یا حتی کمتر برسانند.همزمان با بهبود قیمت نفت، نگرانی از رکود کاهش یافته و نفت ارزان باعث افزایش تقاضا و رشد اقتصادی شده است.در آخرین نشست اوپک در نوامبر سال گذشته اکثریت اعضا از کاهش عرضه برای بالا بردن قیمت‌ها حمایت کردند؛ اما چهار عضو اوپک از حاشیه خلیج فارس که با هم نیمی از تولید اوپک را به خود اختصاص می‌دهند، با کاهش عرضه این سازمان بدون مشارکت تولید‌کنندگان خارج از اوپک مخالفت کردند.

نمایندگانی که از سیاست کنونی اوپک حمایت می‌کنند نشانه‌هایی را می‌بینند مبنی بر اینکه کاهش قیمت نفت باعث افزایش تقاضای جهانی و عدم استقبال از منابع نفتی گران‌تر نظیر نفت شیل آمریکا خواهد شد. هرگونه اقدامی که باعث بازگشت‌ قیمت‌ها به سطوح بالای قبلی شود این روند را متوقف می‌کند.

یک منبع آگاه در اوپک گفت:‌ تقاضا در حال بازگشت به بازار است. این روند تدریجی است؛ اما ادامه دارد. در نشست بعدی اوپک به احتمال ۹۹ درصد سطح تولید این سازمان حفظ خواهد شد و بازار این انتظار را دارد.این در حالی است که دیگر اعضای اوپک احتمالا درخواست کاهش عرضه را تکرار خواهند کرد. در میان این اعضا ونزوئلا که از رکود اقتصادی و تورم سرسام‌آور رنج می‌برد و تولید‌کنندگانی نظیر الجزایر که بودجه آنها از کاهش درآمدهای نفتی لطمه خورده است، دیده می‌شود.ایران خواهان این است که دیگر اعضای اوپک در صورت توافق هسته‌ای، فضا را برای افزایش صادرات این کشور باز کنند.یک منبع آگاه به سیاست نفتی ایران می‌گوید: عراق هر ماه تولید خود را افزایش می‌دهد و اگر ایران نیز به بازار بازگردد آن‌گاه یا باید قیمت‌ها کاهش یابد یا تغییراتی در مقدار عرضه رخ دهد و باید در این باره در نشست اوپک بحث شود.