صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند تا پایان سال ٢٠١٥ میلادی، ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد. به گزارش پایگاه خبری «گلف نیوز»، انتظار می‌رود با لغو تحریم‌ها علیه ایران،‌ صادرات نفت این کشور تا پایان تابستان ٢٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد و تا پایان سال جاری میلادی نیز ٣٠٠ هزار بشکه دیگر به آن اضافه شود.به گفته فریدون فشارکی، رئیس موسسه «فکتز گلوبال انرژی»، ایران قادر است تا ژوئن ٢٠١٦ نیز علاوه بر ٥٠٠ هزار بشکه قبلی، ٧٠٠ هزار بشکه در روز به صادرات نفت خود اضافه کند. فشارکی که در جریان بیست و سومین همایش نفت و گاز خاورمیانه در ابوظبی سخن می‌گفت، افزود: انتظار می‌رود صادرات میعانات گازی ایران نیز ٢٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.وی همچنین با اشاره به تاثیرات لغو تحریم‌های نفتی علیه ایران در خاورمیانه گفت: ایران قادر است درخصوص ایجاد خطوط لوله گاز به امارات،‌ عمان و کویت و همچنین صادرات گاز طبیعی مایع به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، فعالیت کند. این کارشناس مسائل انرژی درخصوص پیش‌بینی خود از قیمت نفت، تصریح کرد: دو سناریو قابل تصور است که در سناریوی اول قیمت نفت در ١٠ سال آینده بین ٥٠ تا ٨٠ دلار برای هر بشکه خواهد بود و در سناریوی دوم این میزان بین ٤٠ تا ٦٠ دلار است.

تردید در بازگشت سریع نفت ایران به بازار

درمقابل پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به سخنان اوباما در تاریخ ۱۷ آوریل (۲۱ فروردین) اعلام کرد بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی قریب الوقوع نیست، زیرا اوباما به دنبال زوایای خلاقانه دیگری است. به گزارش «ایرنا» به نقل از بلومبرگ، اوباما در تاریخ ۱۷ آوریل گفت: اگر توافقی با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور قابل حصول باشد، نیازمند مذاکرات خلاقانه است. بنا بر این گزارش وقتی ایران و قدرت‌های جهانی در آغاز ماه آوریل اعلام کردند در تلاش برای رسیدن به چارچوب یک توافق نهایی که می‌تواند صادرات نفت این کشور را آزاد کند، هستند.هری تکیلینگوریان رئیس بخش استراتژی بازارهای کالا در بانک بین‌المللی بی.ان.پی پاریباس فرانسه از لندن با ارسال یک نامه الکترونیکی به بلومبرگ گفت: ما به لغو تحریم‌ها به‌عنوان بخشی از فرآیند دستیابی به توافق جامع در پایان ماه ژوئن (۹ تیر) نگاه می‌کنیم.

اوباما باید با ترفندی میان نگرانی‌های داخلی و خارجی به‌طور همزمان تعادل و آرامش برقرار و هم طرف ایرانی و هم کنگره این کشور را آرام کند. ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز مدعی شد موضع دولت اوباما تغییر نکرده است. وی در مصاحبه با بلومبرگ در واشنگتن گفت: این مساله را باور داشتم که دست کم ۶ ماه برای ایران طول می‌کشد تا به‌خوبی پیش‌شرط‌های رفع تحریم براساس توافق را تامین کند.