700 هزار بشکه افزایش تولید تا پایان 2016

گروه نفت و پتروشیمی: اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش ماهانه خود که به بررسی تحولات بازار نفت در ماه آوریل اختصاص دارد، با اشاره به تفاهم ایران و غرب بر سر مساله‌ هسته‌ای اعلام کرد که درصورت رسیدن به توافق ایران قادر خواهد بود تولید نفت خود را افزایش داده و بر اثر آن قیمت نفت بین ۵ تا ۱۵ دلار افت خواهد کرد. از طرفی این اداره خبر از کاهش رشد تولید نفت آمریکا ‌داد و بر اثر آن قیمت نفت خام این کشور به بالاترین سطح از شروع سال ۲۰۱۵ تا‌کنون رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت نفت WTI در پایان معاملات روز سه‌شنبه مصادف با ۲ بامداد به وقت تهران در بازار نایمکس با رشد ۸۴/ ۱ دلاری مواجه شد و به مرز ۵۴ دلار در هر بشکه نزدیک شد. در همین بازه زمانی نفت برنت رشد کمتری را تجربه کرد و با صعود ۹۸ سنتی به بیش از ۵۹ دلار بر بشکه رسید. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در این روز ۴۱/ ۱ دلار تقویت شد و به ۶۱/ ۵۴ دلار رسید.

افزایش تولید نفت ایران؛ کاهش تولید آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت این کشور با سرعت کمتری رشد خواهد کرد. بر اساس این گزارش، تولید نفت آمریکا در ماه مارس به ۳/ ۹ میلیون بشکه رسید، اما رشد تولید در بازه ژوئن تا سپتامبر کاهش خواهد یافت و به‌طور میانگین در سال ۲۰۱۵ به ۲/ ۹ و در سال ۲۰۱۶ به ۳/ ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

در گزارش ماه پیش این سازمان تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی و سال بعد به ترتیب ۳/ ۹ و ۵/ ۹ میلیون بشکه در روز برآورد شده بود.

این سازمان همچنین میانگین تولید نفت اوپک در سال جاری را ۱/ ۳۰ میلیون بشکه در روز برآورد و پیش بینی کرده که این میزان در سال جاری ۱۰۰ هزار بشکه افزایش و در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ هزار بشکه کاهش یابد. تولید ایران و عراق در این سال برخلاف کشورهای کویت، لیبی، آنگولا و نیجریه افزایش خواهد داشت.

EIA برای نفت برنت در سال جاری میلادی میانگین قیمتی ۵۹ دلار و در سال ۲۰۱۶ قیمت ۷۵ دلار را پیش‌بینی کرده است. همچنین بر اساس این گزارش در سال‌های نامبرده قیمت نفت خام آمریکا به ترتیب ۷ و ۵ دلار زیر قیمت برنت خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین در این گزارش اعلام کرد در صورت انعقاد توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ و لغو تحریم‌ها قیمت نفت بین ۵ تا ۱۵ دلار کاهش خواهد یافت. این سازمان همچنین افزود که کاهش قیمت نفت در صورت لغو تحریم‌ها بدیهی است تنها زمان آن به‌طور دقیق مشخص نیست. اما ایران قادر است تا پایان سال ۲۰۱۶ حداقل ۷۰۰ هزار بشکه بر تولید روزانه خود بیفزاید و همین عامل افت قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت. EIA همچنین با بیان اینکه ایران در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون بشکه ذخیره نفتی در اختیار دارد، اعلام کرد ممکن است ایران خیلی زودتر از آنچه فعالان بازار انتظار دارند و پیش از آنکه تغییر محسوسی در تولید نفت خود بدهد، بتواند صادرات نفت خود را افزایش دهد.

چندی پیش خبرگزاری رویترز طی گزارشی مدعی شد ایران میلیون‌ها بشکه نفت روی آب(در نفتکش‌ها) ذخیره کرده است. بر‌اساس این گزارش، ایران نفت تولیدی خود را روی آب‌های ساحلی این کشور و عمدتا در نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران ذخیره کرده، چراکه بر اساس برآورد شرکت گیبسون، یک شرکت خدمات نفتی، ۱۵ فروند نفتکش‌ بسیار بزرگ شرکت ملی نفتکش ایران برای ذخیره‌سازی نفت روی آب در سواحل ایران مورد استفاده قرار گرفته است و این تعداد از آغاز ماه فوریه تغییر نکرده است. این در حالی است که مقامات نفتی کشورمان این خبر را رد کردند. محسن قمصری، مدیر روابط بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران که مسوولیت فروش نفت کشور را به عهده دارد بعد از انتشار این خبر با رد خبر ذخیره‌سازی نفت خام ایران در داخل کشتی‌های نفتکش و روی آب، گفت: هم‌اکنون ایران هیچ‌گونه نفت فروخته نشده یا بدون مشتری ندارد.

النعیمی: آماده کاهش تولید نفت هستیم اما نه به تنهایی

بر‌اساس گزارش رویترز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان بار دیگر تاکید کرد که اوپک خواهان کمک به بازار نفت و افزایش قیمت‌ها است اما این کاری نیست که این سازمان به تنهایی علاقه به انجام آن داشته باشد. وزیر نفت عربستان در این باره گفت: کشور ما هنوز آماده است تا برای بازگشت ثبات به بازارها کمک کند و قیمت‌ها را به سطح منطقی و پایدار برساند، اما در صورتی این اقدام را انجام می‌دهد که کشورهای بزرگ تولید‌کننده و صادرکننده نفت نیز در این کار مشارکت کنند و عملکرد بر اساس قوانین مشخص و شفافیت بالا باشد، بنابراین عربستان، یا کشورهای حوزه خلیج فارس یا اعضای اوپک به تنهایی این کار را انجام نخواهند داد.

در عین حال وی از افزایش تولید نفت عربستان در ماه مارس و رسیدن آن به ۳/ ۱۰ میلیون بشکه در روز خبر داد، بر این اساس سعودی‌ها رکورد ۲/ ۱۰ میلیون بشکه‌ای خود در آگوست ۲۰۱۳ را شکستند. وی همچنین تاکید کرد تولید نفت عربستان همچنان در سطح ۱۰ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند و در ماه‌های آینده همچنین تولید نفت اوپک با افزایش تولید نفت ایران ممکن است به بیش از سطح کنونی برسد. براساس این خبر و احتمال افزایش سطح حجم موجودی نفت آمریکا برای چندمین هفته پیاپی روز گذشته قیمت نفت کاهش یافت. به گزارش رویترز، موسسه API روز گذشته اعلام کرد که حجم ذخایر نفتی آمریکا در هفته گذشته یعنی هفته منتهی به سوم آوریل ۲/ ۱۲ میلیون بشکه افزایش داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته قیمت نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۱۷/ ۱ دلار کاهش یافت و به ۸۱/ ۵۲ دلار بر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز با افت ۸۰ سنتی مواجه شد و ۲۹/ ۵۸ دلار به فروش رفت.