آغاز رایزنی‌های نفتی پس از توافق

وزیر نفت برای گفت‌وگوهای دو‌جانبه با مقا‌م‌های ارشد نفت و گاز چین و پیگیری توافق‌های پیشین تهران و پکن به این کشور سفر می‌کند. به گزارش «شانا»، بیژن زنگنه، امروز چهارشنبه ١٩ فروردین ماه برای گفت‌وگو و نشست مشترک با مقا‌م‌های ارشد نفت و گاز چین به پکن سفر می‌کند. امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت؛ سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و گروهی از مدیران ارشد نفت نیز در این نشست‌های مشترک حضور می‌یابند.خبرگزاری رویترز نیز طی گزارشی با اعلام این خبر افزود: تنها چند روز پس از توافق اولیه هسته‌ای میان تهران و ٦ قدرت جهان، یک هیات‌ ایرانی این هفته در جریان سفر به پکن درباره افزایش فروش نفت به چین و همچنین سرمایه‌گذاری‌های نفت و گاز با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

چین که بزرگ‌ترین‌ شریک تجاری و مشتری نفت ایران به شمار می‌رود، در سال ٢٠١٢ میلادی همزمان با افزایش تحریم‌ها علیه تهران، حدود نیمی از مجموع صادرات نفت خام ایران را به خود اختصاص داد.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بازرگانی و بین‌الملل، گفت که وی و همکارانش درباره پروژه‌های نفت و گاز چین در ایران مذاکره می‌کنند. در همین حال مقا‌م‌های شرکت ملی نفت ایران نیز با بزرگ‌ترین‌ خریداران چینی نفت ایران دیدار خواهند کرد.

پیش‌بینی می‌شود که مقا‌م‌های شرکت ملی نفت ایران و دیگر ارگان‌ها با خریداران همیشگی نفت ایران یعنی شرکت یونیپک، شعبه تجاری سینوپک، بزرگ‌ترین‌ شرکت پالایشی نفت آسیا و همچنین شرکت دولتی ژوهای‌ژنرونگ دیدار کنند. این شرکت‌ها اواسط دهه ١٩٩٠ میلادی واردات نفت از ایران را آغاز کردند.

بر‌اساس آمارهای گمرک چین، ایران سال گذشته پس از عربستان سعودی، آنگولا و دیگر کشورها، ششمین صادرکننده بزرگ نفت به چین بود. صادرات نفت ایران به این کشور آسیایی سال گذشته با ٢٨ درصد افزایش نسبت به سال ٢٠١٣ میلادی به ۴۶/ ۲۷ میلیون تن، حدود ٥٥٠ هزار بشکه در روز رسید.بر‌اساس قرارداد جدید صادرات میعانات میان شرکت ژوهای ژنرونگ و شرکت ملی نفت ایران، مجموع نفت خریداری‌شده چین از ایران در قراردادها در سال جاری به بیش از ٦٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

بنا بر این گزارش، شرکت‌های انرژی چین نیز بزرگ‌ترین‌ سرمایه‌گذاران صنعت نفت ایران هستند. تهران به منظور کاهش نگرانی‌های ناشی از تحریم‌ها و افت قیمت‌های نفت، تغییراتی در شرایط قراردادهای توسعه ایجاد کرده است.

شرکت‌های بزرگ انرژی چین از جمله شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی)، سینوپک و شرکت ملی فراساحلی نفت چین قراردادهای اولیه‌ای به ارزش ده‌ها میلیارد دلار با ایران امضا کرده‌اند.

در همین حال، به دلیل تحریم‌های آمریکا و در پی آن مسدود شدن دارایی‌های تهران، مبلغ قابل‌توجهی از پول حاصل از مبادلات ایران در بانک کونلون چین ذخیره شده است. معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که مقا‌م‌های این کشور برای حل‌وفصل مسائل مالی در چین حضور ندارند. زمانی‌نیا گفت: مشکلات مالی تنها با لغو تحریم‌ها برطرف می‌شوند.

وی با اشاره به سفر هیات‌ ایرانی به پکن، گفت: چین چند پروژه‌ بزرگ در ایران دارد و ما در نظر داریم موضوعات مربوط به این پروژه‌ها را حل‌وفصل کنیم.شرکت‌های چینی با بیم تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت‌های تجاری آنها در آمریکا به دلیل تحریم‌های همه‌جانبه واشنگتن علیه تهران، از سال ٢٠١٠ میلادی تاکنون فعالیت‌های خود را در ایران کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های احتمالی شامل پروژه‌هایی از قبیل طرح توسعه ۷/ ۴ میلیارد دلاری فاز ١١ میدان بزرگ گازی پارس جنوبی و میدان نفتی آزادگان شمالی می‌شود. یکی از مقا‌م‌های ایرانی اعلام کرد که سفر این هیات‌ در پی دعوت مقا‌م‌های بلندپایه انرژی چین در سازمان ملی انرژی این کشور صورت می‌گیرد.