منابع هندی اعلام کردند این کشور در ماه مارس به منظور پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اقدامی که طی یک دهه گذشته سابقه نداشته، هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، تفاهم مشترک بین ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای تهران که هند آن را یک گام مهم توصیف کرده، این پتانسیل را دارد بار دیگر واردات نفت هند از ایران را افزایش دهد و فرآیند پرداخت پول نفت ایران را آسان‌تر سازد.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است. اما در ماه مارس این کشور برای اولین بار در یک دهه گذشته هیچ نفتی از ایران وارد نکرد. هند تصمیم گرفته واردات نفت خود از ایران را در حد مجاز بر اساس تحریم‌های آمریکا نگاه دارد. به‌گفته منابع رسمی، اما با توجه به اینکه هند در حال بررسی پیامدهای بیانیه لوزان است، این وضعیت می‌تواند به‌سرعت تغییر کند. به‌گفته این منابع، پیش‌بینی می‌شود در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و تصمیم تهران مبنی بر صادرات نفت به دهلی‌نو با شرایط فعلی، واردات نفت هند از ایران افزایش یابد. انتظار می‌رود شرکت‌های اسار اویل و مانگالور هند از این ماه از ایران نفت وارد کنند.

منابع دیپلماتیک ادعا کردند تهران تلویحا به هند گفته در صورت لغو تحریم‌ها، فروش نفت به این کشور با شرایط پرداخت ۹۰روزه و با تخفیف را ادامه خواهد داد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از انتشار بیانیه مشترک لوزان اعلام کرد جامعه بین‌المللی موافقت کرده که تحریم‌های ایران را لغو کند.

پرداخت پول نفت ایران پس از تحریم‌ها هیچ‌گاه برای هند آسان نبوده است. هند پول نفت ایران را به روپیه در یک بانک هندی سپرده‌گذاری می‌کند و ایران از این پول برای واردات از این کشور استفاده می‌کند. پیش‌تر هند پول نفت ایران را از طریق یک بانک ترکیه‌ای پرداخت می‌کرد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، پرداخت پول نفت ایران برای هند نیز آسان‌تر خواهد شد.

در این بین مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درخصوص کاهش خرید نفت هند از ایران گفت: میانگین خرید سالانه نفت هند از ایران تغییری نکرده است.

سید‌محسن قمصری با اشاره به اینکه هندی‌ها به دلیل افزایش خرید نفت از ایران در ماه‌های گذشته، میانگین خرید ماه مارس خود را کاهش دادند، افزود: هندی‌ها برای اینکه بتوانند میانگین سالانه خرید نفت از ایران را رعایت کنند، در ماه مارس اقدام به کاهش خرید نفت از ایران کردند.