تولید نفت خام از پنج میدان نفتی مشترک با کشور عراق در منطقه غرب کارون امسال ۲۸۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون توسعه پنج میدان نفتی در منطقه غرب کارون در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۴، ظرفیت تولید نفت خام کشور در صورت پیشرفت طرح‌ها طبق برنامه ۲۸۰ هزار بشکه افزایش یابد.

بر این اساس تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی در این مدت بین ۳۰ تا ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. البته هم‌اکنون روزانه از این میدان مشترک ۵۰ هزار بشکه نفت خام برداشت می‌شود.در کمتر از چهار ماه دیگر- تیرماه- نیز روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت خام از میدان آزادگان شمالی برداشت می‌شود.

اگرچه طبق برنامه، توسعه میدان مشترک یاران شمالی سال ۹۵ تکمیل و روزانه ۳۰ هزار بشکه به تولید نفت خام کشور افزوده خواهد شد اما در صورت موافقت شرکت ملی نفت با تولید پلکانی از این میدان،‌ تیرماه سال آینده نیمی از این تولید محقق خواهد شد.همچنین تولید روزانه ۴۰هزار بشکه نفت از میدان یاران جنوبی در نیمه دوم سال ۹۴ محقق خواهد شد.درعین‌حال نیمه اول سال ۱۳۹۴ با تکمیل شدن طرح توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران، تولید نفت خام ایران از این میدان مشترک به ۸۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.