گروه نفت و پتروشیمی-نسیم علایی: روز گذشته بهای نفت تحت تاثیر سیگنال‌های متفاوت، نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرد. روز گذشته همچنین بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک اعلام شد که تولید نفت ایران در ماه ژانویه ۲۵ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) بهای نفت خام آمریکا با بیش از یک دلار افزایش نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز جمعه، به ۹۰/ ۵۲ دلار در بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز با صعود ۷۶ سنتی ۵۶/ ۵۸ دلار معامله شد؛ در حالی که این نفت در ابتدای روز تحت تاثیر انتشار خبر کاهش دکل‌های حفاری آمریکا قیمت‌های بیشتری را تجربه کرد و به بیش از ۵۹ دلار در هر بشکه رسیده بود، اما انتشار اخبار منفی از اقتصاد چین موجب کاهش قیمت نفت در نیمه‌های روز شد. در عین حال روز گذشته انتشار گزارش اوپک در ساعت ۱۶ به وقت تهران که رشد تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی را پیش‌بینی کرده بود موجب صعود دوباره قیمت نفت شد. از طرفی بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز جمعه، ششم فوریه، با صعود ۶۵/ ۲ دلاری به ۳۶/ ۵۳ دلار رسید که بیشترین قیمت در سال جدید میلادی بود.

مهم‌ترین‌ عوامل در تغییر قیمت روز گذشته، خبر کاهش تعداد دکل‌های حفاری در میادین شیل ایالات متحده بود که روز شنبه منتشر شد. از طرفی روز گذشته آمار ضعیف اقتصادی چین تاثیر خبر کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در میادین نفتی آمریکا را خنثی کرد. بر اساس گزارش رویترز، آمار واردات و صادرات چین نشان از کاهش حدود ۲۰ درصدی واردات این کشور دارد. به گزارش اوپک تولید نفت کشورهای غیر عضو در سال ۲۰۱۵، به۸۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان ۴۲۰ هزار بشکه کاهش داشته است، در واقع به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در میادین نفتی شیل آمریکا، اوپک پیش‌بینی رشد تولید خود از کشورهای غیر عضو را حدود ۵۰ درصد کاهش داده است.

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت در آخرین گزارش ماهانه خود، از کاهش تولید این سازمان در ماه ژانویه خبر داد. بر اساس این گزارش تولید روزانه کشورهای عضو این سازمان در ماه گذشته میلادی ۵۱ هزار بشکه کاهش داشته است که عراق با کاهش ۲۷۹ هزار بشکه‌ای بیشترین کاهش تولیدات را بین کشورهای عضو داشته است. لیبی با ۱۳۱ هزار بشکه کاهش روزانه تولید بعد از عراق بیشترین کاهش را به خود اختصاص داد و تولید این کشور در ماه ژانویه به ۳۴۳ هزار بشکه در روز رسید. بر اساس این گزارش، تولید نفت کشورمان نیز در این ماه کاهشی بوده و با کاهش روزانه ۲۵‌هزار بشکه‌ای به ۷۵۴/ ۲ میلیون بشکه رسید. به گزارش اوپک، آنگولا و عربستان با ۱۲۲ هزار و ۹۳ هزار بشکه در روز بیشترین افزایش تولید را بین کشورهای عضو به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین ایران همچنان پنجمین عضو تولید‌کننده نفت اوپک باقی ماند.

از طرفی بر اساس این گزارش، تقاضای نفت در سال جاری میلادی به ۱۷/ ۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۱۴ رشد داشته اما نسبت به پیش‌بینی قبلی این سازمان تغییری نداشته است.

بر اساس این گزارش قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه ژانویه به۳۸/ ۴۲ دلار در بشکه رسیده که نسبت به ماه پیش از آن بیش از ۱۵ دلار کاهش قیمت داشته است. قیمت نفت سنگین ایران نیز در این ماه با کاهش بیش از ۱۶ دلاری به ۸۴/ ۴۲ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که نفت خام آمریکا و برنت به ترتیب با ۲۱/ ۱۲ و ۶۷/ ۱۴ دلار در هر بشکه کاهش قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند. افت قیمت بیشتر اوپک نسبت به دو شاخص دیگر نفتی به دلیل تخفیف‌هایی است که کشورهای عضو به مشتریان آسیایی خود در این ماه دادند.