معاون وزیر نفت در امور مهندسی با اشاره به اولویت‌بندی و مهندسی ارزش در فازهای پارس جنوبی گفت: در روزهای آینده ٧ فاز پارس جنوبی به‌صورت همزمان افتتاح می‌شود که با راه‌اندازی این فازها بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده خواهد شد. به گزارش «شانا» سید عماد حسینی در مراسم رونمایی از پمپ کرایوجنیک، با بیان اینکه وزارت نفت با حمایت از ساخت داخل توانسته است پیچیده‌ترین پمپ‌های صنعتی دنیا را در کشور بومی‌سازی کند، تصریح کرد: این در حالی است که در گذشته ساده ترین پمپ‌ها را وارد می‌کردیم. وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای بومی‌سازی تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در هشت سال گذشته ایجاد نشده بود، گفت: هم‌اکنون وزارت نفت به‌صورت شفاف فعالیت‌هایی همچون راه‌اندازی سامانه الکترونیکی کالا و امضای قرارداد ١٠ گروه کالایی را در برنامه دارد که امیدواریم این فعالیت‌ها پایه‌گذار داخلی‌سازی در صنعت نفت شود.

معاون مهندسی وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون ساخت ١٠گروه کالایی در مرحله انجام کارهای ابتدایی آغاز مناقصه است، گفت: با ساخت این کالاها جهشی بزرگ در حوزه ساخت داخل وزارت نفت رخ می‌دهد. حسینی تصریح کرد: در بخشنامه‌های تازه وزارت نفت، بحث‌های هزینه، حمل‌ونقل، ترخیص کالا از گمرک و رقابتی شدن کالاهای ساخت داخل گنجانده شده است؛ همچنین با تدوین شیوه نامه تازه در زمینه ساخت داخل امیدواریم بتوانیم بوروکراسی اداری در این حوزه را کاهش دهیم.

معاون وزیر نفت با یادآوری راه‌اندازی آزمایشی سامانه الکترونیکی کالا گفت: امیدواریم تا پایان امسال این سامانه به‌صورت کامل اجرایی شود، به‌طوری که راه‌اندازی این سامانه مانع ورود کالاهای مشابه خارجی به صنعت نفت ‌شود. حسینی با بیان اینکه هم‌اکنون فهرست مشترک (وندورلیست) واحد از سازندگان داخلی در سامانه الکترونیکی کالا وجود دارد، گفت: از سال آینده همه مناقصه‌های ساخت کالا و تجهیزات از طریق این فهرست مشترک انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت حجم تجهیزات دوار در پروژه‌های صنعت نفت را ١٥ تا ٢٠ درصد اعلام کرد و گفت: امیدواریم با بومی‌سازی و انتقال فناوری به کشور در این زمینه به خودکفایی برسیم. وی با اشاره به رویه تعاملی وزارت نفت با بخش خصوصی، گفت: امیدواریم بتوانیم با تقویت و رفع نگرانی‌های این بخش ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی را بالفعل کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ایران همواره در تاریخ ١٠٠ساله صنعت نفت خود با نوسان‌های شدید قیمت نفت روبه‌رو بوده است، گفت: از فرصت‌های ایجاد شده در این نوسان‌ها باید استفاده کرد، به‌عنوان مثال در هشت سال گذشته که قیمت نفت به بیش از ١٠٠ دلار رسیده بود ایران باید تولید نفت خود را افزایش می‌داد این درحالی است که این مهم محقق نشد.