معاون امور مهندسی وزیر نفت از ابلاغ شیوه نامه حمایت از تولید داخلی و شفاف‌سازی هرچه بیشتر معاملات صنعت نفت خبر داد و گفت: براین اساس، شرایط قراردادهای داخلی و خارجی صنعت نفت یکسان شده و مطالبات شرکت‌های ایرانی براساس نرخ ارز محاسبه و پرداخت می‌شود. سید‌عماد حسینی در گفت‌وگو با «ایرنا»، اظهار کرد: بیژن نامدار زنگنه در پنجم مهرماه شیوه‌نامه حمایت از تولید داخلی و شفاف‌سازی معاملات صنعت نفت را ابلاغ کرد. معاون امور مهندسی وزیر نفت افزود: این شیوه نامه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت از تولید داخلی، تولید ثروت، افزایش شفاف‌سازی و سالم‌سازی معاملات و جلوگیری از رفتارهای فسادزا و ایجاد فضای رقابت و شرایط یکسان برای شرکت‌کنندگان در فراخوان‌های معاملات تدوین شده است. حسینی گفت: براساس این شیوه‌نامه، شرکت‌های تابعه وزارت نفت در برگزاری مناقصه محدود مکلف هستند در تامین نیازهای خود از فهرست شرکت‌هایی استفاده کنند که از طرف معاونت امور مهندسی، به‌عنوان تولیدکننده صاحب صلاحیت در وندور لیست معرفی شده‌اند.

معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان اینکه در تمام معاملات خرید کالا، ملاک ارزیابی و مبنای مقایسه بین قیمت‌های تولیدات داخلی و کالاهای خارجی باید قیمت‌های همسنگ شده بین این کالاها باشد، اظهار کرد: مبنای مقایسه تمام شده کالای خارجی پس از ترخیص از گمرک و برای سازنده داخلی، تحویل در خروجی کارخانه است.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس، قیمت همسنگ شده کالاهای خارجی پس از افزودن هزینه‌های حمل و بیمه از خارج تا ایران و با لحاظ کردن حقوق دولتی (شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی) تعیین خواهد شد.

معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت: براساس بخش دیگری از این شیوه‌نامه، در همه معاملات خرید کالا و خدمات که رقابت بین تولیدکنندگان داخلی با عرضه‌کنندگان خارجی کالا باشد، باید همه شرایط مناقصه برای شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی یکسان در نظر گرفته شود. حسینی افزود: بنابراین ترتیب نحوه، میزان و نوع ضمانت نامه‌های شرکت در مناقصه، انجام تعهدات، حسن انجام کار و پیش‌پرداخت و دیگر تضامین قانونی لازم در قراردادهای داخلی و خارجی یکسان خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: براین اساس، در تمام معاملات خرید کالاهای داخلی و خارجی از بازرسی اشخاص ثالث واجد صلاحیت استفاده خواهد شد.

معاون امور مهندسی وزیر نفت ادامه داد: همچنین براساس این شیوه نامه، در معاملاتی که بین تولیدکنندگان داخلی و عرضه‌کنندگان خارجی کالا رقابتی باشد، ملاک مقایسه قیمت‌های پیشنهادی و نیز پرداخت ها، باید براساس نرخ ارزهای معتبر باشد. حسینی گفت: به این ترتیب پرداخت مطالبات شرکت‌های ایرانی، طبق قرارداد در سررسیدها با ارز مورد معامله محاسبه می‌شود، اما پرداخت به‌صورت ریالی خواهد بود.