پتروشیمی در گذرگاه جذب سرمایه

گروه نفت و پتروشیمی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه با تعیین قیمت گاز و چگونگی تغییر قیمت آن در دراز مدت سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی افزایش می‌یابد، از وجود ۲٠ میلیون تن ظرفیت خالی در این صنعت که منتظر تامین خوراک هستند، خبر داد. این در حالی است که حسین پیوندی، معاون وی وجود تحریم‌ها را مانعی جدی برای توسعه این صنعت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست که باعث شده سرمایه‌گذاران خارجی با تردید به سرمایه‌گذاری در این صنعت نگاه کنند.شامگاه شنبه، ٢٩ شهریور نشست مشترکی با حضور وزیر نفت و دو تن از معاونانش و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برگزار شد که در آن به بررسی مشکلات این صنعت و راهکارهایی برای برون رفت از آن پرداخته شد. وزیر نفت در این نشست با بیان اینکه ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی کشور در سال ٧٦ نزدیک به یک میلیارد دلار بود، گفت: هم‌اکنون این رقم به ٢٥ میلیارد دلار رسیده و در صورتی که تحریم‌ها نبود، این رقم به ٢٧ میلیارد دلار می‌رسید.

به گزارش «شانا»، بیژن زنگنه با اشاره به اینکه مجتمع‌های پتروشیمی نیمه کاره باید هرچه سریع‌تر به پایان برسد، تصریح کرد: در ۶ ماه پایانی سال باید تلاش شود ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها ۴ تا ۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.وی با بیان اینکه وزارت نفت خود را متعهد به تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری‌های سودآور در صنعت پتروشیمی می‌داند، ادامه داد: در این زمینه وزارت نفت تسهیلات لازم را برای بخش خصوصی فراهم کرده و همزمان از اعطای رانت‌های غیرقانونی و ناصواب جلوگیری می‌کند. زنگنه تصریح کرد: تنوع محصولات تولیدی و دستاوردهای چشمگیر صنایع پتروشیمی ایران، می‌تواند انگیزه‌های مضاعفی را برای سرمایه‌گذاری در این صنایع به وجود آورد. وزیر نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نیازمند دسترسی به فناوری‌های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است، افزود: آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برای توسعه طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی به ٧٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ایران به دلیل وجود مخازن بزرگ گازی و خوراک فراوان، دسترسی به منابع آبی در سواحل جنوبی و قرار گرفتن در کنار مسیرهای حمل‌و‌نقل دریایی دارای مزایایی است که آن را به مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تبدیل کرده است. این در حالی است که صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت مادر در ایران طی چند سال اخیر با افت و خیزهای زیادی مواجه شد که این تغییرات به سود این صنعت نبود. یکی از مهم‌ترین‌ مشکلات این صنعت طی چند سال اخیر، مساله تحریم‌های یکجانبه غرب علیه کشور است. تحریم‌ها عمدتا از دو جهت سود‌دهی و توسعه این صنعت را نشانه رفته‌اند. یکی از جهت مشکل در فروش محصولات و دشواری بازگشت ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به دلیل تحریم بانک مرکزی و دیگری عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت که بسیاری از طرح‌های پتروشیمی را متوقف کرده است؛ به‌طوری‌که از ۷۲ طرح در دست اجرا ۳٠ طرح هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته‌اند.

این در حالی است که برخی مشکلات داخلی تامین سرمایه از سوی سرمایه‌گذار داخلی را نیز با تردید مواجه کرده است. نبود قیمت پایدار خوراک و چگونگی تغییر قیمت آن در درازمدت، همچنین قطع خوراک واحدهای پتروشیمی در زمستان به دلیل کمبود گاز و مصرف بالای بخش خانگی از مواردی است که آینده سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی را مشکل کرده است. عباس شعری مقدم با اشاره به این مشکلات و با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در صنعت پتروشیمی خواستار تعیین قیمت گاز و چگونگی تغییر قیمت آن در درازمدت هستند، گفت: با تعیین این میزان، سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی افزایش می‌یابد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در واکنش به برخی نگرانی‌ها مبنی بر عدم سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی تصریح کرد: در همین مقطع زمانی و با وجود تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری برای مشارکت در طرح‌های پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند که البته در صورت کنار رفتن تحریم‌ها، بر تقاضاها افزوده می‌شود. عباس شعری مقدم با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد، گفت: سرمایه‌گذاران خواستار تعیین قیمت گاز و چگونگی تغییر قیمت آن در درازمدت هستند که امیدواریم با تعیین این میزان، سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی آسان شود.این در حالی است که پیش از این شعری مقدم با اشاره به مشکل تامین سرمایه در این صنعت گفته بود: تاکنون ٤٠ درصد از برنامه‌های چشم‌انداز ٢٠ساله در حوزه پتروشیمی محقق شده و از تعداد ٧٢ طرح در دست اجرای کشور، ٣٠ طرح هیچ پیشرفتی نداشته‌اند.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به ٦٠ میلیون تن ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی گفت: هم اکنون تنها از ٤٠ میلیون تن ظرفیت استفاده می‌شود و لازم است با برنامه‌ریزی و تامین خوراک، امکان استفاده از ظرفیت‌های خالی فراهم شود.

بررسی روند تامین سوخت جایگزین در زمستان

دراین بین معاون وزیر نفت از بررسی صنایع، مجتمع‌ها و بخش‌هایی که می‌توانند از سوخت جایگزین در زمستان امسال استفاده کنند، خبر داد و گفت: تلاش می‌شود خوراک پتروشیمی امسال کاهش نیابد. معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان اینکه «تامین خوراک»، «توسعه» و «قیمت خوراک پتروشیمی» مهم‌ترین‌ دغدغه بخش پتروشیمی کشور است، گفت: با توجه به روند افزایشی تولید گاز در سال جاری، قرار شد وزارت نفت خوراک بیشتری را در اختیار پتروشیمی‌ها قرار دهد که در این صورت به‌طور یقین تولید پتروشیمی‌ها بیشتر خواهد شد.منصور معظمی با اشاره به اینکه خوراک پتروشیمی‌ها در آینده نزدیک بین ٥ تا ١٠درصد افزایش می‌یابد، افزود: مدیران پتروشیمی وقت بیشتری برای افزایش تولید اختصاص دهند؛ چون هم‌اکنون حجم قابل توجهی از ظرفیت ایجاد‌شده در صنعت پتروشیمی منجر به تولید نمی‌شود. وی با بیان اینکه در زمینه قیمت خوراک بیژن زنگنه، وزیر نفت موافقت کرد تا در محدوده اختیارات وزارت نفت براساس فرمول مشخص با پتروشیمی توافق شود، افزود: بقیه اختیارات در زمینه خوراک پتروشیمی براساس قانون مجلس تعیین می‌شود که باید طبق مصوبه انجام شود.به گزارش «دنیای اقتصاد»، افزایش قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی چندی به یکی از معضلات صنعت پتروشیمی تبدیل شده بود که با به درازا کشیدن آن سرمایه‌گذاری در این صنعت را بیش و تاکنون از پیش با تردید مواجه کرد و دامنه آن تا بازار سرمایه کشید و باعث افت شدید شاخص در زمستان سال پیش و تاکنون شد.وی درباره نگرانی مجتمع‌های پتروشیمی مبنی بر تامین خوراک در زمستان هم گفت: وزارت نفت هم‌اکنون صنایع، مجتمع‌ها و بخش‌هایی را که می‌توان سوخت جایگزین در اختیار آنها قرار داد، بررسی کرده و این مهم تقریبا نهایی شده است، بنابراین تلاش می‌شود خوراک پتروشیمی امسال کاهش پیدا نکند.معظمی به طرح‌های توسعه‌ای و نیمه‌تمام پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت مالی، وزارت نفت در این زمینه نمی‌تواند کمک خاصی کند. وی با بیان اینکه تاکید وزارت نفت بر این است که طرح‌های توسعه‌ای که پیشرفت فیزیکی بالای ٥٠ تا ٦٠ درصد دارند هر‌چه سریع‌تر به پایان برسد، افزود: با پایان یافتن ١٦ تا ١٧ طرح که بالای ٥٠ درصد پیشرفت دارند چیزی حدود ١٥ تا ١٦ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی افزایش می‌یابد. معاون وزیر نفت تصریح کرد: سرمایه‌گذاری این طرح‌ها انجام شده و نیازمند سرمایه‌گذاری نیست.

این در حالی است که مشکلات داخلی که بعضا به مدیریت نادرست طی چند سال گذشته بر‌می‌گردد نیز تاثیر تخریبی تحریم‌ها را افزایش داد. خصوصی‌سازی نادرست و کارشناسی نشده و کمبود خوراک گاز به خصوص در فصل سرما به‌دلیل مصرف بالای داخل کشور از معضلاتی است که صنعت پتروشیمی با آن مواجه است و افزایش تولید در این صنعت را با مشکل مواجه کرده است؛ به‌طوری که به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از ٦٠ میلیون تن ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی هم‌اکنون تنها از ٤٠میلیون تن ظرفیت استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاران خارجی منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی که در ماه‌های اخیر و با وجود تداوم تحریم‌ها تمایل خود را برای مشارکت در طرح‌های پتروشیمی ایران اعلام کرده‌اند، برای تصمیم‌گیری قطعی و ورود به پروژه‌های ایران در انتظار نتایج مذاکرات هسته‌ای در نیویورک نشسته‌اند.محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه ایران در سطح جهان،کشوری است که تمام ابزار، ظرفیت‌ها و منابع موردنیاز برای یک صنعت پتروشیمی سودآور و فعال را دراختیار دارد و هیچ کشوری در جهان این وضعیت‌ها را یکجا در اختیار ندارد، گفت: سرمایه‌گذاری در کشورمان فرصت جدید و نادری است. وی وجود تحریم‌ها را مانعی جدی برای توسعه این صنعت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ارزیابی کرد و گفت: شرایط یادشده، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.پیوندی با اشاره به توافق موقت ژنو که موجب شد بخشی ازتحریم‌های صنعت پتروشیمی تعلیق شود، گفت: اما به رغم موقتی بودن این توافق، رفع نشدن محدودیت انتقال منابع مالی و قطع مراودات بانکی، سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی همچنان مشکلات و دغدغه‌هایی دارند. بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی با حساسیت و تردید با این موضوع برخورد کرده و سرمایه‌گذاری خود را به رفع تحریم‌ها موکول کرده‌اند.