تقاضای جهانی نفت در سال جاری کاهش می‌یابد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه ١٧ تیرماه در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز خود از کاهش تقاضای جهانی نفت خام در ادامه سال جاری میلادی خبر داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در تازه‌ترین پیش‌بینی خود برای رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٤ میلادی که دیروز منتشر شد، پیش‌بینی مقدار تقاضای نفت را در ادامه سال جاری کاهش داد. این اداره همچنین اعلام کرد: انتظار دارد در ادامه سال جاری میلادی، عرضه نفت از سوی کشورهای غیر‌عضو اوپک افزایش یابد. EIA در گزارش خود آورده است که سطح تولید نفت آمریکا در سال ٢٠١٥ میلادی به‌طور میانگین برابر با بیشترین مقدار خود در ٤٢ سال اخیر خواهد بود. اداره اطلاعات آمریکا همچنین در پیش‌بینی خود برای قیمت‌های نفت، بهای نفت آمریکا و شاخص‎های نفتی بین‌المللی را بالاتر از رقم پیش‌بینی قبلی خود برد. این اداره اعلام کرد درحالی‌که میانگین تولید نفت آمریکا در سال ٢٠١٣ میلادی برابر با روزانه هفت میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه بوده است، در سال ٢٠١٤ به روزانه هشت میلیون و ٥٠٠ و در سال ٢٠١٥ به ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.EIA پیش‌بینی کرد که قیمت نفت برنت در سال ٢٠١٤ میلادی به‌طور میانگین ١٠٩ دلار و ٥٥ سنت باشد که در مقایسه با گزارش پیشین همین اداره افزایش نشان می‌دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا قیمت نفت برنت را در سال ٢٠١٤ نزدیک به ١٠٧ دلار و ٨٢ سنت پیش‌بینی کرده بود. قیمت نفت برنت در سال ٢٠١٥ میلادی نیز بر اساس پیش‌بینی این اداره به ١٠٤ دلار و ٩٢ سنت کاهش خواهد یافت که در مقایسه‌با قیمت پیش‌بینی‌شده در آخرین گزارش همین اداره که ١٠١ دلار و ٩٢ سنت بود، رشد داشته است. همچنین، قیمت نفت WTI آمریکا برای سال جاری ١٠٠ دلار و ٩٨ سنت پیش‌بینی شده که در ماه ژوئن ٩٨ دلار و ٦٧ سنت پیش‌بینی شده بود. این نفت در سال ٢٠١٥ به عقیده اداره اطلاعات انرژی آمریکا به ازای هر بشکه ٩٥ دلار و ١٧ سنت به فروش می‌رسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد در ادامه سال جاری، مصرف نفت جهان با یک میلیون و ١٣٠ هزار بشکه رشد در روز به ٩١ میلیون و ٦٢٠ هزار بشکه در روز برسد. پیش از این اعلام شده بود که رشد تقاضای نفت در سال ٢٠١٤ برابر یک میلیون و ٣١٠ هزار بشکه خواهد بود. در ادامه رشد تقاضای جهانی نفت، اداره انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که در سال ٢٠١٥ میلادی این سطح با یک میلیون و ٤٦٠ هزار بشکه افزایش به ٩٣ میلیون و ٨٠ هزار بشکه برسد. در گزارش ماه ژوئن مقدار رشد تقاضای نفت سال آینده جهان یک میلیون و ٣٣٠ هزار بشکه پیش‌بینی شده بود.به‌طور معمول کشورهای غیر‌عضو در سازمان توسعه و همکاری‌ اقتصادی، به‌ویژه چین، تمامی رشد تقاضای نفت را به خود اختصاص می‌دهند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد که مصرف سوخت‌های مایع در چین در ادامه سال جاری روزانه ٤٠٠ هزار بشکه و در سال ٢٠١٥ میلادی ٤٣٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد. در بخش عرضه نفت، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که بیشترین مقدار رشد عرضه در آمریکای شمالی اتفاق بیفتد و در سال ٢٠١٥ روند افزایش عرضه نفت اندکی کند شود.

این اداره پیش‌بینی عرضه نفت کشورهای غیر‌عضو در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در سال جاری با یک میلیون و ٧٤٠ هزار بشکه افزایش، به ٥٥ میلیون و ٨٤٠ هزار بشکه نفت در روز رساند. در ماه ژوئن پیش‌بینی شده بود که این رقم به ٥٥میلیون و ٦٦٠ هزار بشکه در روز برسد. بر همین اساس، مقدار عرضه نفت کشورهای غیر‌عضو اوپک در سال ٢٠١٥ با روزانه ٩٧٠هزار بشکه نفت رشد به ٥٧ میلیون بشکه می‌رسد.

در همین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که عرضه نفت اوپک در سال جاری میلادی به ٢٩ میلیون و ٥٩٠ هزار بشکه در روز می‌رسد که در مقایسه با رقم ٢٩ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه ماه ژوئن، اندکی کمتر شده است. عرضه نفت این سازمان در سال ٢٠١٥ افت بیشتری خواهد داشت و به ٢٩ میلیون و ٥٢٠ هزار بشکه می‌رسد. در تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است: افزایش خشونت‌ها در شمال عراق که در ماه ژوئن آغاز شد، عدم قطعیت بسیار بالایی برای چشم‌انداز تولید نفت عراق به همراه آورد. سطح تولید این کشور به نظر نمی‌رسد از مرز سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز در سال جاری و سال آینده فراتر رود. با وجود این، EIA پیش‌بینی کرد عربستان برای جبران توقف رشد تولید نفت عراق، نفت بیشتری را در سال جاری میلادی تولید کند.در این گزارش آمده است: همچنان پیش‌بینی می‌شود در سال ٢٠١٥ میلادی، تولید سالانه نفت عربستان برای پاسخ به رشد تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک، کمتر شود اما رقم آن نسبت به گزارش پیشین کمتر است. این اداره همچنین ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک را برای امسال و سال آینده کم کرد. در گزارش جدید، ظرفیت مازاد تولید نفت اوپک از ۲ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه به ۲ میلیون و ٤٠ هزار بشکه در سال ٢٠١٤ و از سه میلیون و ٥٠٠هزار بشکه به ۲ میلیون و ٦٨٠ هزار بشکه برای سال ٢٠١٥ تقلیل پیدا کرده است.