گروه نفت و پتروشیمی: مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی‌نفت با بیان اینکه تحریم‌های نفتی برداشته نشده و میزان صادرات نفت تغییر چندانی نداشته است، وضعیت وصول مطالبات نفتی دولت قبل را تشریح کرد. محسن قمصری اعلام کرد دولت یازدهم هیچ مطالبات نفتی چه خارجی و چه داخلی ندارد؛ چرا که نفت را تنها به کشورهایی می‌فروشد که اجازه واردات این کالا از ایران را دارند. قمصری با اشاره به این قانون در آمریکا که بر‌اساس آن برای برداشته شدن تحریم‌های ایران اول باید سیر مراحل قانونی در آمریکا طی و تبدیل به قانون و مصوباتی شود تا ایران امکان (افزایش) صادرات را داشته باشد، گفت: در شرایط صادرات نفت خام هنوز تغییر خاصی ایجاد نشده و مقدار صادرات نفت‌خام کشور نسبت به قبل از توافق ژنو هیچ تغییری نکرده است. وی در ادامه افزود: هم‌اکنون صادرات نفت ایران کمتر از یک میلیون بشکه در روز است؛ تنها فرقی که وجود دارد این است که ۲۰ درصدی که قرار بود سالانه از صادرات نفت ایران کاهش یابد، فعلا طی یک دوره متوقف شده است.

قمصری در مورد میزان صادرات میعانات گازی گفت: هم‌اکنون توان صادرات این محصول زیاد است اما از آنجا که میعانات گازی هم مانند نفت خام مشروط به تحریم است، نمی‌توانیم با همه توان میعانات گازی صادر کنیم، اما اگر مشکل تحریم برطرف شود، صادرات این محصول هم افزایش می‌یابد. قمصری در ادامه افزود در حال حاضر فقط میعانات گازی پارس جنوبی صادر می‌شود و هر فازی از پارس‌جنوبی حدود ۲۵ هزار بشکه در روز تولید می‌کند.

قمصری که با خبرگزاری تسنیم گفت‌و‌گو می‌کرد در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت وصول مطالبات بدهی‌های خارجی و داخلی وزارت نفت پرداخت. وی با اشاره به بدهی برخی ارگان‌ها در دولت قبل گفت: در دولت جدید به هیچ ارگانی نفت‌خام برای فروش داده نشده است. در آن زمان با هدف کمک به صادرات به برخی ارگان‌ها از جمله نیروی انتظامی نفت داده شد که نیروی انتظامی موفق به فروش این نفت خام نشده، اما امیدواریم هرگاه موفق به فروش این محموله شدند پول نفتی را که در اختیارشان قرار گرفته به خزانه واریز کنند. مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت در مورد بازگرداندن این محموله به شرکت نفت در صورت عدم موفقیت فروش آن گفت: نفتی را که روی دریا است نمی‌شود برگشت داد؛ مگر اینکه نیروی انتظامی خودش بخواهد. نفت باید به‌طور فیزیکی تحویل ما داده شود و ما آماده همکاری برای فروش این محموله هستیم؛ البته نیروی انتظامی می‌گوید که محموله فروخته شده است.

قمصری با اشاره به عدم موفقیت بابک زنجانی در فروش پنج تا شش محموله نفت و میعانات گازی که در اختیارش قرار گرفته بود، گفت: محموله‌هایی که متعلق به آقای زنجانی بود، به صورت فیزیکی تحویل ما داده شد، بخشی را فروختیم و بخشی را هم در حال فروش آن هستیم، با این حال بیشتر این محموله‌ها میعانات گازی بود و مقدار نفت خام آن کم بود که البته بیشتر آن در حال حاضر به فروش رفته است.

قمصری افزود: بدهی بابک زنجانی تنها مربوط به فروش نفت خام نبوده است؛ به‌طور مثال محموله‌هایی که در اختیار او بوده نزدیک به یک سال و نیم، دو سال روی آب مانده است. به‌طور تقریبی هزینه نگهداری نفت روی آب حدود ۶۰ هزار دلار برای یک روز است و این هزینه‌ها بدهی او محسوب می‌شود.

وی در مورد مطالبات شرکت نفت از شرکت‌های خارجی نیز گفت: مطالباتی که از شرکت‌های خارجی داریم همان مطالبات مربوط به قبل از تحریم است که رقم آن بیش از چهار میلیارد دلار است. به گفته وی از قراردادهای جدید مطالبه نداریم؛ چون به کسانی می‌فروشیم که طبق قانون می‌توانند در شرایط تحریم نفت خام ایران را بخرند و پول آن را بپردازند. خریداران ما پول را به حساب‌های بانک مرکزی در کشورهای مختلف می‌ریزند. وی افزود: پول نفتی که به پنج، شش کشور تحت مقررات جدید می‌فروشیم، بلوکه نمی‌شود و محدودیتی در دریافت آن نداریم. مدیر بین‌الملل شرکت نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال حاضر واردات بنزین متوقف نشده است، گفت: بنزین وارداتی دارای مشخصات بنزن زیر یک درصد، گوگرد ۵۰پی‌پی‌ام و اکتان ۹۵ است؛ این مشخصات مطابق با استاندارد یورو۴ است؛ ضمن آنکه از تیر ماه واردات بنزین با مشخصات یورو ۴ شروع شده است.