ایسنا: واردات نفت هند از ایران در ماه مه‌نسبت به آوریل ۵/۱۳ درصد افزایش یافت. به گزارش رویترز، آمار نفتکش‌ها که از منابع تجاری استخراج شده نشان می‌دهد شرکت نفت هند به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه این کشور پس از سه ماه وقفه در ماه مه، ‌واردات نفت از ایران را از سر گرفته‌است.

برنامه ورود نفتکش‌ها حاکی از این‌است که هند به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین در ماه گذشته روزانه حدود ۲۲۵ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶/۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود خریداران آسیایی در ۶ ماه منتهی به ژوئن، روزانه حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کنند زیرا واردات چین از ایران نسبت به دوران قبل از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ بیشتر شده است.

قدرت‌های غربی خواستار این هستند که صادرات نفت ایران تحت مفاد توافق موقت ژنو در سطح یک میلیون بشکه در روز بماند اما آزاد بودن واردات میعانات گازی این فرصت را به ایران و پالایشگاه‌های وارد‌کننده داده که بدون نقض تحریم‌ها به تجارت این محصول بپردازند.

مقامات آمریکایی می‌گویند صادرات نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز، براساس توافق موقت ژنو قابل تحمل است زیرا بیشتر مقدار اضافی صادرات ایران مربوط به میعانات گازی صادر شده به چین و ژاپن است.

هند عمدتا نفت خام استاندارد از ایران خریداری می‌کند و تنها پالایشگاه خصوصی اسار مقادیر کمی میعانات گازی از ایران می‌خرد.

واردات نفت هند از ایران در ماه‌های ژانویه تا مه ‌امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۸ درصد افزایش یافته است زیرا این پالایشگاه‌ها واردات خود را در سه ماه اول ۲۰۱۴ افزایش داده‌اند تا به هدف‌گذاری خرید روزانه ۲۲۰ هزار بشکه از ایران در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۴ برسند.

پالایشگاه‌های هندی در سه ماه اول امسال فضای خرید نفت بیشتر را از ایران داشته‌اند که به دلیل کاهش شدید تقریبا ۴۰ درصدی واردات از ایران در سال ۲۰۱۳ بوده است.