گروه بنگاه‌های اقتصادی، ملیحه ابراهیمی: مدیرعامل طرح پتروشیمی مکران در چابهار از استقبال کم‌نظیر سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه بزرگ خبر داد. شرکت سرمایه‌گذاری ساتا که کار اجرای طرح مهم و ملی آماده‌سازی شهرک پتروشیمی مکران و دعوت از سرمایه‌گذاران ذی‌صلاح را برای احداث واحدهای پتروشیمی و تاسیسات عمومی شهرک، مخازن، محصولات و خط لوله اتان بر عهده دارد و با اجرای این پروژه ها ،شهرک پتروشیمی مکران، واقع در منطقه آزاد تجاری چابهار، قطب پتروشیمی کشور خواهد شد.

این شهرک که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان مورد بازدید قرار گرفت در نزدیکی شهر چابهار و در محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی این شهر واقع شده است.در این شهرک اقتصادی خط تولید محصولات پتروشیمی اوره - آمونیاک، متانول - آمونیاک، انواع پلی‌اتیلن، الفین، آروماتیک، کریستال ملامین به میزان سالانه ۱۵ میلیون تن راه‌اندازی خواهد شد که از این میزان تولید ۱۳ میلیون تن صادراتی و بقیه محصولاتی است که برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده تا به عنوان خوراک، مبادله یا وارد بازار شرق کشور شود. خوراک این مجموعه تولید محصولات پتروشیمی، عمدتا گازهای اتان و متان است، به‌طوری که روزانه ۳۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه ۴میلیون تن اتان نیاز دارد. با بهره‌برداری از این طرح پتروشیمی تولید ۲۳ میلیون تن محصولات جامد و مایع، ممکن می‌شود.

راه‌اندازی ۱۸ واحد پتروشیمی در مکران

مدیرعامل طرح پتروشیمی مکران در خصوص سرمایه‌گذاری ساتا در این طرح، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در طرح پتروشیمی مکران در چابهار احداث ۱۸ واحد پتروشیمی را برنامه‌ریزی کرده است که این میزان شامل ۴ واحد متانول، ۴ واحد متانول آمونیاک، ۴ واحد اوره آمونیاک و ۲ واحد الفین با زیرمجموعه پلی اتیلن سبک، سنگین و خطی و انواع گلایکل‌ها است.

حمیدرضا اسکندری با بیان اینکه برای راه‌اندازی واحد آروماتیک این طرح ۵/۴ میلیون تن واردات مایعات همراه با گاز انجام شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این واحدها حدود ۸ میلیون تن محصول جامد و ۱۵ میلیون تن محصول مایع تولید کنند.

وی با بیان اینکه محصولات جامد این واحدها شامل کودهای شیمیایی و انواع پلی‌اتیلن‌ها و محصولات مایع بیشتر شامل متانول‌ها است، افزود: این محصولات از طریق کریدورهای ریلی و جاده‌ای به پایانه‌های کشور و اسکله شهید بهشتی انتقال پیدا می‌کند.وی با تاکید بر اینکه اکثر محصولات این طرح پتروشیمی به کشورهای چین، هندوستان، ژاپن و کشورهای اروپایی صادر خواهد شد، گفت: این طرح پتروشیمی پس از بهره‌برداری برای بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌کند.

آماده‌سازی زیرساخت های طرح با ۱۵۰ میلیارد تومان

اسکندری با اشاره به اینکه مدت یکسال از کلنگ‌زنی این پروژه گذشته و آماده‌سازی سایت حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، افزود: در طرح پتروشیمی مکران تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که این مبلغ صرف آماده‌سازی زیرساخت‌ها همچون جاده‌سازی، خطوط انتقال برق و آبرسانی شده است.

وی با اشاره به اینکه چابهار در سال‌های آینده به عنوان یک قطب پتروشیمی در کشور مطرح خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر با استقبال زیاد سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه مواجه هستیم.

اسکندری گفت: ۳ واحد اصلی پروژه که نیاز به سرمایه زیادی دارد شامل واحد آب نیرو، پایانه‌ها و مخازن و خطوط لوله‌ای به طول یک‌هزار و ۶۰ کیلومتر از عسلویه به چابهار است که قرار است ۶/۲ میلیون تن اتان از این خطوط عبور کند. اجرای این پروژه از سوی شرکت خطوط لوله توسعه نگین مکران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این سه واحد مربوط به سرویس یوتیلیتی است که تمام نیازمندی‌های شرکت پتروشیمی مکران و زیرگروه‌های مربوط به آن را پوشش می‌دهد.

مدیر پروژه پتروشیمی مکران اضافه کرد: در زمان حاضر شرکت سرمایه‌گذاری ساتا تمامی بستر‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را آماده می‌کند و در ادامه سهام را به سرمایه‌گذارانی که در طرح‌ها حضور دارند، واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه مجموعه ساتا به دنبال فعال‌سازی بخش خصوصی واقعی در کشور است، اظهار کرد: شرکت سرمایه‌گذاری ساتا تمامی مراحل سخت آماده‌سازی زیرساخت‌ها را بر عهده می‌گیرد و پس از عبور از این مرحله بخش‌های مختلف پروژه را به صورت صد درصد به دیگر شرکت‌های بخش‌خصوصی واگذار می‌کند.

اسکندری با تاکید بر اینکه در زمان حاضر با حجم انبوهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم مواجه هستیم، افزود: شرکت‌های چینی، عمانی و هندی بسیار مشتاق برای سرمایه‌گذاری در پروژه مکران هستند.

عرضه سهام پتروشیمی مکران در بورس

وی همچنین اظهار کرد: در آینده نه چندان دور شاهد عرضه سهام پتروشیمی مکران در بورس خواهیم بود.

مدیرعامل طرح پتروشیمی مکران با بیان اینکه در کنار اجرای بخش‌های صنعتی این پروژه همواره بیشترین توجه معطوف به مسائل زیست‌محیطی منطقه بوده است، افزود: تمامی پیشگیری‌ها و مراقبت‌ها برای جلوگیری از آلوده‌سازی محیط‌زیست مطابق با استانداردهای اروپایی در این پروژه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه پروژه مکران به توسعه منطقه محروم سیستان و بلوچستان و اشتغالزایی در این منطقه کمک می‌کند، افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به اجرای اقتصاد مقاومتی و توسعه همه‌جانبه در کشور این پروژه چشم‌انداز بسیار خوبی برای مردم این منطقه محروم رقم می‌زند.