گروه نفت و پتروشیمی: بیست‌و‌یکمین کنگره جهانی نفت روز گذشته در شرایطی در مسکو و در مقر کاخ کرملین برگزار شد که بازارهای جهانی نفت از روند صعودی نسبتا شدیدی برخوردار شده و نگرانی‌ها از موضوعات سیاسی بر این بازار سایه افکنده است. عراق، یکی از بزرگان تولید و صادرات نفت این روزها شاهد درگیری‌های جدی با گروهک تروریستی داعش است؛ مساله‌ای که بر قیمت نفت افزوده و باعث شده بهای این محصول به بالاترین سطوح طی ماه‌های اخیر برسد. این در حالی است که روسیه، میزبان این کنگره و غول انرژی دنیا نیز در بحران سیاسی به سر می‌برد. تقابل دو قدرت روسیه و آمریکا بر سر اوکراین، موضوعی بود که در ماه‌های اخیر باعث شد حتی روسیه از گروه G۸ اخراج شود و این در حالی است که در بازار نفت این امر به شروع روند صعودی قیمت نفت منجر شد. با این حال، کنگره جهانی نفت با حضور نمایندگان آمریکا برگزار شد و مقامات ارشد حوزه انرژی از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت کردند. نماینده ایران در این کنگره، محمدعلی عمادی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بود که محور اصلی اظهارات خود را بر غیرعادلانه بودن تحریم‌ها قرار داد. این در حالی است نمایندگان آمریکا نیز در این کنگره بر این موضوع تاکید کردند که تحریم‌ها، به امنیت انرژی جهان آسیب می‌زند و نقش انرژی را به عنوان بخشی که می‌تواند در برقراری عدالت اجتماعی و حقوق بشر در جهان موثر باشد، با چالش مواجه می‌کند.

به گزارش شانا، عمادی با اشاره به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های حوزه انرژی در نخستین روز برگزاری این کنگره عنوان کرد: شرکت‌کنندگان در این کنگره، بر ضرورت ایجاد ثبات در بازار انرژی و پایان بحران‌ها تاکید دارند.

وی از افزایش تعداد اعضای کنگره جهانی نفت به ۶۹ کشور خبر داد و افزود: بر‌اساس آرای اتخاذ شده، کشور ترکیه برای برگزاری بیست‌و‌دومین دوره این کنگره انتخاب شده است.

در این همایش جهانی اما حضور دبیر کل اوپک فرصتی را فراهم کرد که برخی مسائل اساسی در حوزه سیاسی نفت نیز مورد بررسی قرار گیرد. دبیرکل اوپک معتقد است تحولات هفته‌های گذشته عراق نه تنها خللی در تولید این کشور وارد نکرده، بلکه در بازارهای جهانی نفت نیز بی تاثیر است. این در شرایطی است که بررسی دنیای اقتصاد حکایت از افزایش قیمت نفت در هفته و ماه گذشته دارد. قیمت نفت آمریکا در حال حاضر ۱۰۷ دلار است درحالی‌که این رقم در سال قبل پایین‌تر از ۹۵ دلار بود. معاملات نفت در بخش تقاضا نیز با رشد چندان متناسبی همراه نبوده است. کارشناسان قیمت نفت را بالاتر از ۱۱۰ دلار نیز پیش‌بینی می‌کنند.عبدالله سالم البدری، دبیر‌کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه بیست و یکمین کنفرانس جهانی نفت مسکو اعلام کرد: ناآرامی‌های عراق تاثیری بر بازارهای جهانی ندارد؛ ضمن آنکه به تولید نفت این کشور صدمه نمی‌زند. وی افزود: هیچ چیزی لطمه ندیده است، تولید نفت همچنان ادامه دارد و صادرات نفت هم به خوبی پیش می‌رود. دبیرکل اوپک اعلام کرد: انتظار ندارد موج جدید ناآرامی‌های عراق، توازن عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام را برهم زند. آمریکا و ایران در روزهای گذشته تمایل خود را برای کمک نظامی به دولت بغداد اعلام کرده‌اند تا در صورت نیاز در عملیات دفاعی بر ضد گروهک تروریستی داعش شرکت کنند.در هفته‌های گذشته این گروهک تروریستی با حمله به شهرهای عراق بسیاری را قتل عام کرده است. دبیرکل اوپک گفت: امیدوارم شرایط عراق به زودی به حال عادی بازگردد. در همین حال، روز گذشته قیمت نفت دبلیو‌تی‌آی آمریکا با کمترین مقدار روبه‌رو بود و حد نصاب ۹ ماه خود را حفظ کرد اما بهای نفت برنت به دلیل نگرانی از قطع احتمالی عرضه نفت عراق و ایجاد خلل در بازارها، بالاتر رفت. در پایان معاملات دیروز، قیمت نفت دبلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه یک سنت کاهش یافت و به ۱۰۶ دلار و ۹۰ سنت برای هر بشکه رسید. بهای نفت برنت دریای شمال که واکنش‌های سریع‌تر و شدیدتری نسبت به وقایع ژئوپلیتیک جهان دارد، با افزایش ۴۸ سنتی به ۱۱۲ دلار و ۹۴ سنت رسید.

هیات‌ ایرانی حاضر در بیست و یکمین کنگره جهانی نفت با حضور بیش از ۶۰ نفر از دانشجویان، محققان، کارشناسان و مدیران ارشد صنعت نفت برگزار شد که مدیران عامل شرکت ملی گاز ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیر پژوهش و فناوری، مدیر اکتشاف و معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران از جمله این مدیران ارشد به حساب می‌آیند. کنگره جهانی نفت تا روز ۱۹ژوئن (۲۹خردادماه) در محل کروکاس اکسپوی شهر مسکو ادامه می‌یابد.