گروه نفت و پتروشیمی، نسیم‌ علایی: نشست ۱۶۵ کشورهای عضو اوپک فردا در وین تشکیل می‌شود. در این نشست کشورهای عضو در خصوص موضوعات عرضه، تقاضا، تولید و مسائل دیگری که در سال جاری پیش‌رو دارند، تبادل نظر خواهند کرد. اما آنچه از خبرها بر‌می‌آید این ‌است که این نشست آرام و همچنین به دور از تصمیمات خبرساز برگزار می‌شود. کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که اعضای این سازمان از قیمت ۱۰۰ دلاری نفت و ثبات قیمتی آن در سال جاری راضی هستند و احتمالا سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای این سازمان را حفظ می‌کنند.

در آخرین نشست اوپک تصمیم بر این شد که سقف تولید این سازمان ۳۰ میلیون بشکه باقی بماند اما به دلیل افزایش عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک و همچنین گسترش تولید شیل اویل‌ها، تولید اوپک در چند سال اخیر پایین‌تر از سقف تعیین شده بوده‌است. با این وجود به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه نفت به دلیل بحران‌های اخیر اوکراین، شورش‌های لیبی و عراق و تحریم نفت ایران از سویی و از سوی دیگر آمار مثبت از رشد اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و افزایش احتمال پایان مرحله گذار از رکود اقتصادی جهان باعث شده که قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار تثبیت شده و از نوسانات کمی برخوردار شود و این موضوع باعث رضایت اعضای اوپک از بازار حال حاضر نفت شده است. به گزارش «ایسنا»، چادمبری، تحلیلگر انرژی موسسه اقتصادی MLV در این زمینه گفته است: تمام اعضای اوپک با بهای فعلی نفت کاملا موافق هستند و این قیمت هم مناسب است وهم نوسان بسیار محدودی دارد. وی افزوده است: به عقیده‌ ما، بهای نفت در این سازمان در بهترین حالت خود قرار دارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که نشست فردای اعضای صادر‌کننده نفت (اوپک) کوتاه و بی‌حاشیه برگزار شود. بیل فارن، رئیس یک موسسه مشاور در زمینه انرژی گفت: نشست وزرای اوپک یک نشست بی‌حاشیه خواهد بود، چرا که قیمت‌ها بسیار باثبات هستند و بازار نیازی به تغییر ندارد.

برخی تحلیلگران انرژی بر این باورند که تقاضا برای نفت روند روبه رشدی دارد و برای تامین کمبود انرژی جهان این عربستان است که باید تولید نفت خود را افزایش دهد. به گزارش بلومبرگ، آنچه در حال حاضر برای بازارهای جهانی اهمیت دارد، این است که آیا عربستان سعودی به کمبود عرضه نفت در جهان واکنش نشان داده و با رکورد‌زنی در تولید، این کمبود را برطرف می‌کند؟ بنا به اعلام شرکت مشاوره‌ای انرژی اسپکتس، ممکن است لازم باشد عربستان سعودی در ماه دسامبر(آذر) سطح تولید خود را به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز برساند تا کاهش تولید دیگر اعضا جبران شود. در عین حال سازمان بین‌المللی انرژی نیز در آخرین گزارش ماهانه خود خواهان افزایش تولید نفت اعضای اوپک شد. بر همین اساس بود که تولید اوپک در ماه مه به بالاترین سطح خود طی سه سال گذشته رسیده و حتی بعضی از منابع اطلاعاتی میزان آن را بالای ۳۰ میلیون بشکه در روز تخمین زدند.

گذشته از بحث در باره میزان تولید اوپک، خبر دیگری که این روزها توجه‌ها را به خود جلب کرده‌، خبر معرفی کاندیدای جدید دیگری برای دبیر کلی سازمان اوپک است. الجزایر در کنار ایران، عراق و عربستان برای احراز پست دبیر کلی اوپک ابراز تمایل کرده‌اند. زمزمه‌های معرفی کاندیدای الجزایر در نشست ۱۶۴ اوپک نیز مطرح بود که در آن نشست هیچ درخواست رسمی از سوی این کشور مطرح نشد اما شنیده می‌شود الجزایری‌ها مصمم هستند در این اجلاس به‌طور رسمی نماینده خود را معرفی کنند.