شانا: اتحادیه اروپا به دنبال آزمایش تحمل شبکه انرژی خود در صورت اختلال در عرضه گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین در زمستان امسال است. به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری میلادی از کمیسیون اروپا خواستند تا فهرستی از اقدام‌های کوتاه مدت و بلندمدت را برای تامین امنیت انرژی این اتحادیه در پی الحاق ناحیه کریمه اوکراین به روسیه و احتمال انجامیدن بحران اوکراین به اختلال در واردات نفت از روسیه تهیه کند. اوکراین مسیر ترانزیت حدود نیمی از گاز وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه است. نگرانی‌ها نسبت به اختلال در عرضه گاز به اروپا شدت گرفته است زیرا کی‌یف از پرداخت گازبهای درخواستی روسیه خودداری می‌کند. اما ریسک بزرگ پیش روی اروپا، زمستان آینده است یعنی زمانی که سطح ذخیره سازی‌ها پایین می‌آید و تقاضا برای گاز افزایش می‌یابد.

کمیسیون اروپا در نظر دارد تا پیش از آغاز فصل زمستان از اعضای این اتحادیه بخواهد تا آزمایش‌هایی را روی شبکه انرِژِی اتحادیه اروپا انجام دهند و به دنبال توسعه سازوکارهای پشتیبان مانند افزایش ذخیره‌سازی‌های گاز و یافتن راه‌های کوتاه‌مدت برای کاهش تقاضا باشند.

این کمیسیون همچنین از دیگر عرضه‌کنندگان انرژی خواسته است تا تولید خود را در صورت امکان افزایش دهند و منابع گاز طبیعی جهان مانند گاز مایع را به سمت اروپا سوق دهند. آلمان بزرگ‌ترین خریدار گاز روسیه به لحاظ حجمی است در حالی که ۶ کشور شرق اروپا ۱۰۰ درصد به واردات گاز از روسیه وابسته هستند.