گروه بورس کالا: در بازارهای جهانی با محوریت بازار بورس لندن (LME) قیمت آلومینیوم مدتی است که با تغییرات محدودی نوسان می‌کند. در آخرین معاملات این بورس قیمت آلومینیوم با شکستن حمایت روانی ۱۸۰۰ دلار به ۱۷۱۷ دلار در هر تن رسید. البته پس از آن مجددا به ۱۷۳۹ بازگشت. این در حالی است که آلومینیوم روز چهارشنبه باز هم صعودی بود.

قیمت آلومینیوم برای معاملات ۳ ماهه در اواسط آوریل که به بالای ۱۸۸۰ دلار در هر تن رسیده بود هم‌اکنون در قیمت‌های فعلی ۱۷۶۱ دلار نوسانات محدودی دارد. البته در ماه‌های فوریه و مارس شاهد قیمت‌های پایین‌تری بودیم، اما هم‌اکنون آلومینیوم بالاتر از کف‌ قیمتی تجربه شده در سال جاری قرار دارد که یک نقطه قوت به حساب می‌آید. در واقع آلومینیوم پس از کف قیمتی ۱۷۱۷ دلار مجددا در مسیر صعودی نوسان می‌کند که نقطه امید ضعیفی محسوب می‌شود.

در روزهای گذشته در بورس شانگهای چین نیز شرایط مشابهی با بورس لندن حکمفرما بود و قیمت‌ها به ۱۳۰۹۰ یوآن افزایش یافت که تنها ۰۴/۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. این روند صعودی نسبی پس از نزدیک به دو هفته کاهش قیمت‌ها ثبت شد.

مهم‌ترین دلیل این نوسان محدود قیمت‌ها در بازار لندن را می‌توان کاهش نسبی موجودی انبارهای این فلز و افزایش آرام قیمت‌ها در بورس شانگهای دانست. البته روز پنج‌شنبه ۸ مه ‌قیمت‌ها در بورس شانگهای موسوم به SHFE اندکی کاهش یافت.

هم‌اکنون نزدیک به ۲ هفته است که موجودی انبارهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن نزولی است که پتانسیل ضعیفی برای افزایش قیمت‌های آلومینیوم است. البته هنوز و به‌صورت نسبی موجودی انبارهای بورس لندن به نسبت ماه‌ها و سال‌های گذشته بسیار بالا بوده و این نوسانات قیمتی محدود است، بنابراین این روند با ثبات فعلی را نمی‌توان یک سطح حمایتی بنیادین تلقی کرد. در هر صورت این کاهش موجودی انبارها در کنار افزایش آرام قیمت‌ها در بازار لندن و همچنین ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار چین، داده مثبت مهمی برای آلومینیوم به حساب می‌آید که کورسویی از امید را برای آلومینیوم به همراه دارد.

هم‌اکنون موجودی انبارهای بورس لندن در اقصی نقاط جهان نزدیک به ۵ میلیون و ۳ هزار تن است که به نسبت رکورد تاریخی آن، یعنی ۵ میلیون ۴۹۰ هزار تن یک کاهش آرام تلقی می‌شود. از طرفی قیمت قراضه آلومینیوم هم در بازار لندن نوسانات مشابهی را تجربه کرده است.

در این بین هنوز حجم تولید به نسبت تقاضا بسیار بالا است و با توجه به هزینه‌های تولید بالای آلومینیوم، شرکت‌های مهم تولیدکننده، کاهش قیمت‌ها را به کاهش حجم تولید ترجیح داده‌اند. به نظر می‌رسد یک دامپینگ در بازار آلومینیوم در حال رخ دادن است و تولیدکنندگان بزرگ‌تر با بالا نگهداشتن حجم تولید خود در قیمت‌های پایین فعلی، سعی در اخراج تولیدکنندگان کوچک‌تر با قیمت تمام شده بالاتر را دارند. این شرایط پتانسیل قدرتمندی برای عدم افزایش قیمت آلومینیوم خواهد بود.

در کوتاه مدت انتظار افزایش محسوس قیمت‌ها را نداریم و به نظر نمی‌رسد آلومینیوم بتواند مجددا و به سرعت خود را به بالای ۲۰۰۰ دلار در هر تن برساند. این در حالی است که سطح مقاومت برای آلومینیوم در روزهای آینده را می‌توان ۱۶۵۰ دلار قلمداد کرد که در صورت شکسته شدن این کف قیمتی، احتمال ریزش قیمتی بیشتری وجود دارد.

از طرفی در میان مدت امید به بهبود شرایط وجود دارد زیرا هم‌اکنون در آغاز زمان تقاضای فصلی آلومینیوم قرار داریم که پتانسیلی برای افزایش تقاضاست. شرایط عمومی اقتصاد جهانی و امید به بهبود تقاضا به خصوص از جانب شرق با محوریت چین به نظر می‌رسد پتانسیل مثبتی برای افزایش قیمت این فلز باشد. این موارد تکیه‌گاه‌‌های خوبی برای افزایش مجدد قیمت آلومینیوم به بالای ۲۰۰۰ دلار البته در میان مدت خواهد بود. البته کاهش رشد تولیدات صنعتی در چین را می‌توان یک نقطه ضعف بنیادین و مهم در این میان تلقی کرد.

روند رو به رشد بازار داخلی آلومینیوم

از سوی دیگر در بازارهای داخلی آلومینیوم نیز معاملات روند صعودی در پیش گرفته، آن هم در شرایطی که تقاضای موثر افزایش یافته است. با فرض افزایش نسبی قیمت‌های جهانی و حتی رشد بیشتر نرخ ارز، می‌توان شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بورس و نهایتا بازار بود. البته داده‌های پیش روی بازار آلومینیوم، داده‌های مبهمی است و نمی‌توان در خصوص دورنمای این بازار نظر قاطعی ابراز کرد. این شرایط نه تنها دامن‌گیر بازار آلومینیوم است بلکه غالب بازارهای فلزی شرایط مشابهی دارند. باید اندکی منتظر ماند تا داده‌های موثر بیشتری مخابره شود. هم‌اکنون دورنمای روشنی برای قیمت مصنوعات وارداتی همچنین بیلت تولید داخل و حتی قراضه آلومینیوم وجود ندارد. هنوز باید انتظار کشید. از طرفی نیز فعالان آگاه معتقدند افزایش یک هزار تومانی این فلز از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا‌کنون در بازار داخلی موجب افزایش تقاضا و گرمی بازار این فلز نقره‌ای شده است.

به گفته فعالان بازار هم‌اکنون این فلز در بازار داخلی با قیمت

۷ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.