گروه نفت و پتروشیمی: همزمان با چهار ساله شدن توقف سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران، دور جدید مذاکرات نفتی ایران با برخی کشورهای آسیای میانه همچون قزاقستان و ترکمنستان به‌منظور از سرگیری این تجارت نفتی آغاز شده است. علی ماجدی در تشریح برنامه‌های جدید ایران به‌منظور ازسرگیری سوآپ نفت خام، گفت: اخیرا مذاکراتی با ترکمنستان، قزاقستان و بخش خصوصی برای سوآپ بخشی از نفت این کشور انجام شده است و ترکمن‌ها به‌منظور از سرگیری این تجارت نفتی با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

با آغاز مذاکرات نفتی ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای از سرگیری تجارت سوآپ نفت، سال گذشته ایران بیش از ۲۱۰ هزار تن فرآورده‌های نفتی از کشورهای دریای خزر سوآپ کرده است.عباس کاظمی معاون وزیر نفت نیز با اشاره به رشد ۱۷۰ درصدی سوآپ نفت کوره و رشد ۵۰۰ درصدی سوآپ گاز مایع، گفت: سوآپ گاز مایع و نفت کوره کشورهای حاشیه دریای خزر و عراق منجر به کاهش هزینه‌های انتقال و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تصریح کرد: هم‌اکنون نفت کوره از عراق و کشورهای حاشیه دریای خزر وارد و معادل آن در پایانه صادراتی خلیج فارس تحویل داده می‌شود و گاز مایع هم از طریق پایانه نکا و سرخس دریافت و مابه ازای آن از بنادر حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

ظرفیت سوآپ نفت در شمال کشور به روزانه ۴۵۰ هزار بشکه می‌رسد

این در حالی است که مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از افزایش ظرفیت سوآپ نفت به ۴۵۰ هزار بشکه خبر داد و گفت: پروژه حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت سوآپ نفت را به ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد.

پیروز موسوی اظهار داشت: ظرفیت کنونی سوآپ نفت خام با توجه به امکانات فعلی پایانه نفتی شمال کشور ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که با بهره‌برداری از پروژه حوضچه فراگیر در فاز اول به ۴۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی افزود: احداث و راه اندازی این پروژه هم اکنون با پیشرفت مطلوب در حال انجام است و تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.