نفت و پتروشیمی: بنزین توزیعی در کشور برگرفته از استاندارد بین‌المللی و منطبق برکتابچه مشخصات استاندارد و مورد تایید شرکت ملی پالایش و پخش است. سیدعلی مومنی، رئیس مهندسی فرآورده‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: براساس کتابچه مشخصات استاندارد، ١٢ آزمایش کیفی روی بنزین انجام می‌شود تا کیفیت آن از هر جهت تایید شود.

وی تاکید کرد: بنزین وارداتی به کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست و قبل از ورود به چرخه توزیع، آزمایش‌های کنترل کیفیت روی آن انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش نیز در گفت‌وگو با «شانا» اعلام کرد: استاندارد محیط زیستی بنزین وارداتی بالاتر از بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی است.

این خبر در حالی منتشر شده است که برخی خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند که عدد اکتان بنزین وارداتی کمتر از حداقل اکتان تعیین شده در استاندارد ملی ٤٩٠٤ است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان دیروز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت گفت: از هند و سنگاپور واردات بنزین داریم، اما از چین بنزین وارد نمی‌کنیم که البته این به معنی بی کیفیت بودن بنزین چین نیست اما ما قراردادی با چین نداریم. وی در ادامه گفت: برخی با مطرح کردن مسائلی مانند واردات بنزین از چین به دنبال جنگ روانی هستند.

وی تصریح کرد: ما بنزین‌های با کیفیتی وارد می‌کنیم زیرا در قبال ملت متعهدیم و به همین دلیل هم نیازی به آنچه به اسم بنزین پتروشیمی تحویل گرفته می‌شود و مربوط به زمان‌های اضطراری است، نداریم. محصولاتی که پتروشیمی‌ها تولید می‌کنند، خودشان به عنوان خوراک مصرف می‌کنند.