تسنیم- به گزارش خبرگزاری رویترز، به‌رغم افزایش صادرات نفت ایران به هند در ماه‌های اخیر پس از کاهش تحریم‌ها علیه تهران، واردات نفت خام هند از این کشور در سال مالی منتهی به ماه مارس، حدود یک پنجم کاهش یافته است.
بر اساس اطلاعات تانکری که از منابع تجاری به دست آمده است، هند، پنجمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان و بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین، در سه ماهه ابتدایی سال 2014، روزانه حدود 358 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که حدود 43 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.
بر اساس این آمارها، خرید نفت هند از ایران در یک سال منتهی به ۳۱ مارس، حتی با وجود افزایش خریدها در بازه زمانی ژانویه تا مارس، ۵/۱۶ درصد کاهش یافته و به ۲۲۲ هزار بشکه در روز رسیده است.
بر‌اساس این گزارش، ماه گذشته میلادی، واردات نفت هند از ایران نسبت به ماه فوریه ۶/۴۵ درصد افزایش یافت و به حدود ۳۸۷ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه مارس ۲۰۱۳ افزایشی بیش از دو برابری داشت.
آمارهای تانکری توسط یک مقام ارشد دولتی هند تایید شد که گفت: پالایشگاه‌های هندی در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳، ۷/۱۰ میلیون تن، معادل ۲۱۴ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده‌اند که حدود ۶/۱۸ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.