گروه نفت و پتروشیمی- تهاتر نفت در برابر کالا که می‌تواند یکی از مهم‌ترین توافقات ایران در شرایط کنونی محسوب شود، با مخالفت آمریکا مواجه شده است، با این حال دو طرف به نظر می رسد بر تداوم این موضوع تأکید دارند. البته طرف ایرانی از اظهار نظر شفاف در این رابطه خودداری کرده، اما معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته در این رابطه تاکید کرد: ما مذاکرات و رایزنی‌هایی با ایران در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری داریم که هنوز تکمیل نشده است. اما دلیلی نمی‌بینیم که بخواهیم توسعه روابط اقتصادی با ایران را متوقف کنیم، چراکه هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی را نقض نکرده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، واسیلی نبنزیا در ادامه افزود: از ما خواسته شده است تا توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران و عقد قرارداد نفت در برابر کالا را متوقف کنیم، چرا که کشورهای غربی نگران ناکارآمد شدن تحریم‌های اعمال شده ضد تهران هستند.
وی تصریح کرد: تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل ضد ایران به این معنا نیست که همکاری اقتصادی و تجاری بین مسکو و تهران غیرممکن است. این دیپلمات ارشد روسی افزود: تحریم‌های یک‌جانبه‌ای توسط آمریکا ضد ایران اعمال شده که ما خود را موظف به اجرای این تحریم‌ها نمی‌دانیم.
مقام‌های آمریکایی به‌شدت مخالفت خود را با عقد قرارداد نفتی بین ایران و روسیه اعلام کرده‌اند. بر اساس این قرارداد روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را خریداری خواهد کرد. کشورهای غربی به‌شدت نگران بی‌تاثیر شدن تحریم‌های اعمال شده ضد ایران در صورت نهایی شدن این قرارداد هستند.