گروه نفت و پتروشیمی- اخبار مربوط به افزایش تولید و صادرات نفت ایران همچنان ادامه دارد. وزیر نفت کشورمان از افزایش ظرفیت تولید نفت تا 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز تا سال 1397 خبر داده است. آمارهای جدیدی نیز توسط آژانس بین المللی انرژی منتشر شده که از رشد صادرات نفت کشورمان تا یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز در ماه فوریه خبر داده و پیش‌بینی کرده این میزان صادرات در ماه مارس نیز حفظ شده باشد.
در این میان خبرها نیز از افزایش سطح تولید نفت حکایت دارند. اوپک روز گذشته با انتشار آماری از رشد تولید نفت ایران در ماه مارس خبر داده است. بر اساس این گزارش، تولید نفت خام ایران در ماه مارس با ۱۷ هزار بشکه افزایش روزانه نسبت به فوریه به ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که به گزارش دبیرخانه سازمان اوپک، تولید نفت خام ایران در ماه فوریه نیز در مقایسه با ماه پیش از آن افزایشی بوده و با حدود ۲۰ هزار بشکه افزایش روزانه نسبت به ژانویه، به ۲ میلیون و ۷۷۲ هزار بشکه در روز رسیده است. در این میان در ماه گذشته با توجه به آمارهای منتشر شده از تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه مارس، بیشترین و کمترین میزان تولید به ترتیب مربوط به عربستان سعودی و لیبی با ۷۰/۹ میلیون و ۲۴۳ هزار بشکه در روز بوده است که در این میان ایران، در رتبه چهارم تولید نفت پس از عربستان، عراق و کویت قرار دارد. علاوه‌بر این مجموع تولید نفت خام اوپک در ماه مارس با ۶۲۶ هزار بشکه کاهش روزانه نسبت به ماه فوریه به ۲۹ میلیون و ۶۱۰ هزار بشکه رسیده است.
با این حال اما خبرها حکایت از کاهش تولید کشورهای عضو اوپک در ماه گذشته دارد که می‌تواند به بهبود وضعیت قیمت نفت برای کشورهای عضو منجر شود. بر اساس گزارش اوپک، تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه مارس بیش از نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به ۶/۲۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. اوپک معتقد است بیشترین میزان ریزش تولید اوپک به دلیل کاهش تولید نفت عراق است. گفته می‌شود تولید این کشور در ماه گذشته ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش را تجربه کرده و به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. با این حال تولید نفت این کشور در ماه فوریه به بالاترین میزان در ۳۵ سال گذشته رسیده بود.